сряда, 24 април 2019 г.

Козунак Страчатела / Stracciatella easter bread


Диетата не ми върви този сезон, затова реших да преустановим отношенията си за малко. Опитваме се да се изясним с нея как да стават нещата - аз не ям няколко час, а тя си върши работата, и после аз си ям, с мярка. Мярката всеки път е различна, но все пак е мярка! От спортуването до тук съм овладяла най-вече първата част от упражненията "Легнете на постелката" и в това съм толкова добра, че мога да го правя с часове.

 Диета по врем на празници е малко като любов по време на холера, затова просто реших, че може би трябва да си вземе малко почивка една от друга. Нека тя да се опомни, защото няма как съвсем нищо да не се яде, а пък аз трябва да съм реалист - мога ли да прекарам времето със семейството си, на различни видове софри, в мръщене и подбутвене на маслинка в чинийка.                                                                                                                    Повечето от тези хора виждам едва два-три пъти годишно и не му е мястото да им се мръщя на усилията да ме нагостят, сякаш се подготвям за роля за Оскар, за която е необходимо да сваля тегло равносилно на половината си органи .                                                                                                                                                           С моята метър и петдесет осанка всяко килце те доближава до структурата на Пикачу, но жаждата за живот и радостта от него, винаги трябва да е над тази за суетата, така мисля аз. Така, че ако ме видите да ръфам доволно въглехидрати, да не подигате вежди в недоумения " Ние сме в почивка!!!"   


И като в  такава, с голям кеф и задоволство замесих, опекох, снимах и си похапнах от днешния невероятен козунак. Нали не с помислихте, че съм приключила  с тях :) Отдавна ми се въртеше в главата тази идея, тъй като повечето плънки за козунак с шоколад не винаги са толкова сполучливи. Понякога шоколадът изтича от тестото, а друг път след запичането става сух и не винаги може да му се насладиш както трябва. Затова измислих един козунак, който стъпва на основата на един от любимите ми тип десерти "страчатела" ( Сами забелязвате колко вариации на него има в блога).
 Парченцата шоколад стоят твърди в тестото, но достатъчно дребни, така че да може да ги усещате във всяка хапка, без да се губят сами по себе си. Отгоре на всичко, завърших с лъскава шоколадова заливка, която може би помните от козунака със заквасена сметана тук, който ви представих преди няколко години :) 



Но стига излишни приказки, ето и как го направих:

Ето и какво ви трябва:
Около 1 кг брашно София мел Екстра ( може и повече)
400 мл прясно мляко
1 кубче жива или 2 пак. суха мая (14 г) 
30 мл ароматен алкохол ( ром, уиски) или есенция ром
4 яйца и два жълтъка
140 г меко масло
180 г  захар 
3 с.л. течен подсладител
2 пак. ванилия
кората на 2 портокала / лимони
щипка сол

Още:
Около 200 г шоколадови стърготини 
200 мл шоколадов ганаш


Този път реших да използвам брашното екстра на София мел, за да си докажа, че тази рецепта може да стане с всяко брашно. И така и стана :)
Започваме като пресяваме брашното и и слагаме  малко повече от половината в купата на миксера.


Правим кладенче и прибавяме захарта, маята и леко затопленото мляко и подсладителя. Пускаме да се меси всичко и прибавяме и леко разбитите с вилица яйца и алкохола.                    
Добавяме след това постепенно от брашното, смесено със солта и ванилията и продължаваме да месим с приставка за тесто (може да го направите и на ръка). Накрая добавяме постепенно и от мекото масло, кората от цитрусите и ако е необходимо няколко капки олио по ръба на купата, за да се отлепи по добре от стените на съда. 

                             

Готовото тесто изсипваме на плота и доомесваме с още малко брашно, докато спре да лепне.
Аз започвам да го усуквам, като с намаслени ръце ( може да ползвате още масло и мас дори), гледам да го усуквам и разтягам, за да получа още повече нишки :)


Слагаме го в намазана с олио купа, покрито също с намазнено фолио и пъхаме във фурната на 50 градуса.  Ще втаса за около половин час и ще удвои обема си. 


След като тестото втаса го разделяме на две и оформяме козунаците. Аз се спрях на нов вид плетка, която е само с един фитил. Но първо : Взимаме едната част от тестото и я притискаме леко с ръце, така че да оформим нещо като правоъгълник, не прекалено тънък. Изсипваме половината от шоколадовите стърготини, като подчертавам - те трябва да са вкусни.                                     На нашия пазар няма много разновидности, но съм си купувал от чужбина ( пък и от там ме четете доста от вас) и има вкусни стърготини и има и такива, които имат вкус на моколад.
Избирайте винаги по-хубавите стърготини, пък дори и да са малко по-скъпи :) 
Сложете доволно количество от тях.

                             

Замесете пак тестото, като се стремите да оформите един дълъг фитил и го разположете първо така:


След това подпъхнете свободния край в горната част, образувайки нещо като ласо, по-широко в долната част.


Тончо там го завъртете веднаж и подпъхнете стърчащия край отдолу. Така оформяте козунака само с един фитил :) 

                             

Оставате го да втаса на топло докато удвои обема си, а след това изпечете в предварително загрята фурна на 180 градуса. След като хване желаният загар и е почти готов, може да го намажете с леко размито яйце ( или само жълтък) с вода, но това няма да ви е нужно, ако ще правите заливка, затова не съм о описала в продуктите.


За заливката, както винаги, се спрях на любимия си шоколадов ганаш, като към 150 мл течна сметана, доведена до кипване, прибавих един черен шоколад. Разбърках шоколада в горещата сметана, докато се разтвори, а след това излях върху козунака.
Поръсих с още шоколадови пръчици.
Получи се такава фантазия, че ми е трудно да го опиша. Обезателно ще направя още една-две дози от този козунак за празника, защото няма да лъжа - шоколадът прави всичко още по-хубаво!!!



Ако ви харесва труда, който полагам и искате ме поощрите за него, ще ви помоля да гласувате за мен в тазгодишните награди на Блоговодител, че времето лети. Номинирана съм тази година в следните категории и ще се радвам да ги спечеля с ваша помощ!                              Категория “Крилце или Кълка” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/krilce-ili-kylka/5/                                                    Категория “Жител на света” -     https://kulinarninagradi.com/glasuvane/jitel-na-sveta/2/                                                            Категория “Бързо и вкусно” -      https://kulinarninagradi.com/glasuvane/byrzo-i-vkusno/6/                                     Категория “Гозбите на баба” -    https://kulinarninagradi.com/glasuvane/gozbite-na-baba/1/                                                             Категория “Топло от фурната” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/toplo-ot-furnata/3/
Моля, отделете една-две минути и гласувайте за мен, а пък аз цяла година ще отделям време да изпълнявам кулинарните ви желания. Ето как да го направите:



Линкът http://kulinarninagradi.com ще ви препрати към официалния сайт на наградите, откъдето в горния край може да видите думата „гласувай”, която ще ви заведе в полетата за вписване. Изисква регистрация, но дано това не ви спре да ме подкрепите, пък и може да я помни от минали години :) . 
От там се вижда пълният списък с категории, като за да дадете гласа си за мен, трябва да отидете на категориите, в които съм номинирана.

Вие сте вотът на публиката, затова гласувате в първата колонка, където надявам се да отбележите с точка Lussi`s World of Artcraft, а след това под него и бутончето - "гласувай".

Благодаря на всеки, който ще го направи!


А за още повече рецепти, тайни от кухнята и как преминава деня на блогъра, може да последвате моят инстаграм акаунт тук  https://www.instagram.com/lussievtimova/ , където тези дни може да видите и предстоящите рецепти в блога ;) 

П.п. Гласувайте, моля!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели!





2 коментара:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...