понеделник, 21 март 2022 г.

Шведски сладки с марципан Прахосмукачки / Dammsugare—Swedish vacuum cleaners sweets

 


Ако сте ходили в ИКЕА наскоро, сигурно сте попадали на тези вкусни шведски сладки.  Често някой търси и рецепта за тях и аз реших да се притека на помощ. Според мен те са идеалните пролетни сладки, не само защото са в красив зелен цвят, но и някак си, си представям как ги похапваме с кафето и под уханието на пролетни цветя. 


Тези сладки имат много шантаво име - прахосмукачки, което идва най-вероятно от формата им на старовремска прахосмукачка. Явно не само леля от Пловдив, но и голяма част от шведите са имали именно такава и ги е вдъхновило да направят нещо апетитно от нещо съвсем не такова. Но все пак, печелившите сме ние, защото налице са тези невероятни вкусотии. Истината обаче е, че има и друга теория от къде идва името и това е, че сладките могат да се направят от де що имате у дома, стар хляб, сладкиши, кекс, бисквити и т.н Точно като нашите "Скалички".  Тоест, самите сладки служат като "прахосмукачка", която ни изчиства старите залежали десерти и продукти. Хитро, нали?


Характерно за тях са облицовката от зелен ( понякога и друг цвят) марципан и уханието на арак. Напитка наподобяваща узо или мастика, тоест с дъх на анасон. Ако не ви допада, не я добавяйте, но аз съм длъжна да ви кажа кое какво е, като лично съм си вдигнала "кубето" да ида до Швеция и да изям де що има "прахосмукачки" като някоя прахосмукачка. Проучих въпроса и сега ще ви кажа как може да си ги направите и сами още днес, защото се правят за 20 минути.


Необходими продукти: 
150 г млени бисквити, стар кекс и др
125 г масло
3 с.л. пудра захар
3 с.л. тъмно какао
1 ч.л. арак/ мастика, узо*
1 ч.л. ванилия
250 г марципан 
зелена хранителна боя
За глазурата:
80 г тъмен шоколад
50 г масло

*по желание


В купа смесваме намачкания стар кекс, млени бисквити, аз слагам понякога и ядки. Прибавяме ароматите, какаото и захарта, а накрая и разтопеното масло. 


Месим до получаването на плътна какаова маса, която разделяме на две и оформяме на фитил ето така:

     
Разделяме на части около 7 см големина ето така и прибираме в хладилника да стегнат, тъй като така ще ни е по-лесно да ги облечем в марципан.


Разточваме марципана, аз го правя върху царевично нишесте или пудра захар, за да не залепва. "Обличаме" всяко едно от парчетата в марципан и притискаме краищата, докато залепнат, добре. 

   
Разтопяваме шоколада на водна баня и добавяме маслото. Топваме всяка сладка от двете страни и редим върху хартия за печене или фолио, за да е по-лесно да ги отлепим щом шоколада стегне. 


Съхраняваме ги на стайна температура, на по-хладно, но за да бъдат мекички отвътре. 


Уханието на бадеми от марципана напомня за традиционната шведска 
кухня и за това, че точно такива неща хапват и 
онези грамадни, снажни, секси, дългокоси, коремно-плочести скандинавци, и се убеждаваме, че е ей от такава храна...та и ние да похапнем, белким захване :)

  



Дано съм ви зарадвала с тази рецепта, с която поставям началото на пролетните рецепти, с които ще ви затрупам :) Вие не забравяйте да ми пишете мнения, отзиви и пращате снимки по рецепти от блога.


Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 

Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.  Благодаря ви, приятели!






4 коментара:

  1. Здравей, Люси!
    Обожавам ги тези прахосмукачки :)
    Може ли да споделиш къде намираш марципана за разточване? И ти ли го оцветяваш в зелено?
    Благодаря! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Дани и благодаря :) Купувам си от Лидл, пускат често и го боядисвам сама :)

      Изтриване
  2. Обожаваме ги тези ,,прахосмукачки". Миналата зима ги опитахме и си донесох доволно количество от Стокхолм. Дори не бях обръщала внимание, че ги има в ИКЕА.Запазих си Вашата рецепта, макар приятелка от там да ми даде нейната и е с по-малко масло... въпрос на вкус!😘 Наистина са много вкусни. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря, Бони :) да ви са сладки от която и рецепта да са :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...