неделя, 19 декември 2021 г.

Солено Панетоне / Savory Panettone Recipe

 

Панетонето взе, че се превърна и у дома в традиционна рецепта за Коледа, но ето, че тази година искам да ви изненадам с нещо различно - солено панетоне. Не си мислете обаче, че тази версия на познатия ни италиански хляб е моя измислица, защото именно приятелката ми Жени, която от години живее там и e собственик на магазинчето Вера Италия, от където пазарувам ( ив същност ни запозна)  ми подшушна за него. Често я питам какво ново италианско изкушение да ви представя и след като миналата година ми сподели много за традиционното Коледно меню на италианците ( може да го видите тук) , тази година реших да поглезя и себе си , и надявам се вас с тази чудесна рецепта. 

В нея се съчетават идеално класически италиански вкусове и както сме разбрали досега - тази кухня определено допада и на българския вкус.

Знаят какво и как да си похапват, а соленото панетоне е уникално хлебче, което може да приготвите с най-различни плънки. Може да бъде основно ястие, може да бъде страхотна закуска на другия ден, а според мен пък е и идеалното ястие за Нова година, когато често сервираме по-коктейлна храна, тъй като голямата част от вечерта прекарваме на крак. 

Сигурна съм, че в рецептата все ще си харесате нещо - я вида тесто, я някой деликатес, който съм "внедрила", като таен агент. И този път си  позволих да опитам някои неща, които си бях набелязала от магазинчето, и мога да ви кажа, че имам мнения, които бързам да ви споделя ( Тъй като често ме питате къде и как може да ги намерите, съм сложила линкове в удебелените букви) . Но ето и рецептата: 


Необходими продукти: 
За соленото тесто:
300 мл прясно мляко
2 ч.л. захар
50 мл олио
1 жълтък за намазване отгоре
сол

За пълнежа:

Още: 
домати
краставици
салата
маруля/ рукола

Форма за панетоне

Започваме  с приготвянето на тестото, като ви обещавам това тесто ще искате да си го запишете. Толкова ми хареса, че почти веднага направих втора доза, но с  него оформих едно чудесно коледно хлебче, което ако имам време, ще ви споделя също.


Смесваме двата вида брашна. Аз лично не бих променила нито съотношението, нито вида им, но тъй като знам, че ще ме питате - ако решите го направете. Като цяло брашното Манитоба се използва за приготвянето на панетоне ( сладката версия може да видите тук) и всеки разбирач ще ви каже, че хубавото брашно винаги е от значение, а подходящото - още повече.

      

В купа смесваме брашната и сухата мая, а след това захарта и леко затопленото мляко. Слагаме солта по ръба на съда и започваме да месим ( на ръка или с миксер на режим "месене") докато прибавяме малко по малко от олиото по ръба на купата.
Целта  е да стане меко, нелепнещо тесто, което само се отделя от съда и се оформя на топка в средата. Винаги може да добавите още малко брашно или мазнина за целта, ако ви се стори необходимо. 

Прехвърляме тестото в леко намазана с олио купа и правим кръст отгоре с ножа. Завиваме със стреч фолио и слагаме във фурната на 50 градуса за да втаса и да удвои обема си. 


След като е готово, го оформяме отново на гладка топа и прехвърляме във форма за панетоне. Аз си взимам книжни, за еднократна употреба от магазинчето също. По-удобни са ми, няма миене, не се мажат с олио, и честно казано самото тесто не се нагрява така както с металните форми и се изпича по-приятно.
Оставаме да втаса още веднъж и после мажем отгоре с размит с малко прясно мляко жълтък.
Пъхаме да се пече в загрята на 180 градуса фурна за около 40 минути.

      

Оставаме го да изстине напълно, преди да го разрежем на равни блатове. Казвам ви, че тестото чудесно - гледайте колко равни стават :) 


Започваме реденето на вкусотиите между пластовете. Отдавана се канех на някои продукти от магазина, и след като Жени ми каза с какво го хапват те по Коледа, си избрах следните деликатеси. 
Обичах мортадела и преди, но мортадела  с шам фъстък...ей това е нещо, което трябва да се опита. (Знаете ли, че мортаделата има многовековна и интересна история. Италианците се шегуват, че това е колбас, който винаги го е имало, защото е един от първите такива. Следите за него датират още от I век от н.е.: В Археологическия музей на Болоня има римска стена, която изобразява от едната страна прасета изведени на паша, ​​а от другата хаванче с точилка. Древният „ферцимен миртатум“ (сегашната мортадела) всъщност се приготвяла от свинско месо, намачкано в хаванче, което след това се е сварявало и е ароматизирало с подправки и мирта. Името и вероятно произлиза от латинския термин "mortarium", което представлява съд, в който древните аптекари и готвачи намачквали лекарства, билки или храна - хаванче.)


Другата звезда в ястието е този пушен кашкавал, като си се поглезих доволно тази година, признавам си. Взех си целия "патладжан" и не съм спряла да се тъпча с него по всякакъв начин. Този кашкавал доста се доближава до българските, но пък  за разлика от тях, поне знаеш, че е направен от мляко :)  и всъщност до ден днешен се прави по същата технология.
Снабдих се и с малко свежа салата - домати, краставички и рукола. Краставичките комбинирах на пласт с маслинена паста, защото смятам, че много си подхождат. 

     
Последно искам да похваля тази майонеза. С нея направих и руска салата, която имаше между пластовете, но и отделно намазвах от нея по хлебчето. Ако искате да опитате наистина вкусна майонеза, която си има вкус на яйца, препоръчвам тази с две ръце.
Харесва ми, че не е толкова мазна и има естествено кисела нотка, която я прави наистина свежа за салата и сандвичи.


Оставям подредбата от тези неща на вас, но аз слагах руска салата на два пласта, маслинена на други, а на трети само майонеза - между тях - богато количество кашкавал, салам и салати.

     
След като сглобих панетонето, сложих един дървен шиш да държи конструкцията и направих малко снимки още същата вечер и после на сутринта. На другия ден бяха слегнали и се бяха зелепили по-добре. 


В разрез ми изглеждаше сух, но после видях, че именно това помогна да се отрежат идеални парчета, и да се хапва на малки сандвичи, без да се размазват сосовете. Разбира се, вие може да сте още по-щедри с плънката :) надявам се да ви хареса и ако го приготвите, не забравяйте да ми изпратите снимки :) 


Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,
 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 
Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.  Благодаря ви, приятели!








Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...