четвъртък, 6 април 2023 г.

Козунак "Короната на Люси" / Easter bread Lussi`s Crown

 

"Не чакайте повече от съдбата знаци, 

нека замирише на козунаци! 

Време е, нали?

 Нищо, че навън вали! 

У дома ще носи се аромат на лимони, бадеми и масло, 

карамелизирана захар, локум и шоколад - добре ни би дошло!

Нека опечем вкусни хлябове и питки,  

вървят с всякакви напитки. 

Горещ чай, сок или кафе, 

алкохолче или изстуденичко фрапе.

Стафиди, ядки или домашните сладка, 

в козуначените кифли ще вплетем ги кат влакна, 

ще плетем още плитки от пухкаво тесто, 

тук борим се за първото место.

Ще си хапваме вкусно печиво на домашната софра,

да отбележим с близки, че пролетта при нас е пак дошла. "

Почнах вече да стихоплетствам, но истината е, че хем много се вълнувам от тазгодишните празници, хем ми е малко мъчно. За първа година нямам кухня и само обикалям магазините като грешен дявол гледайки жално продуктите, а атака ме сърбят ръцете. Рано или късно ще си сготвя едни, ако ще и в чужда кухня, но засега ще се поразровя пак в моя архив от стари рецепти и снимки, които не съм пускала и ще изровя следващото съкровище. И точно това и направих. Представям ви уникалния козунак "корона", който направих през вече далечната 2018 година. 

Може би ще ми е малко трудно да си спомня всички детайли по рецептата, но съм записала някои и най-важното е, че съм направила снимки от процеса и крайния резултата. Спомних си, че оформих този козунак по погрешка по мой си начин, но се получи уникален на външен вид, който всъщност много ми допадна.


Необходими продукти:
Около 1,2 г брашно
200 мл прясно мляко
120 г кисело мляко/ заквасена сметана
200 г захар
4 яйца +2 жълтъка
1 с.л. уиски
1 с.л. подсладител
щипка сол
1 кубче жива мая ( 42 г)
кората на лимон/ портокал/ лайм
есенция ром/ ромова захар
200 г мазнина ( при мен е микс от разтопено масло, олио и мас)

За гарниране: бадеми, кристална захар, мед, резанки цитрус плод

Този козунак направих с около половината от тестото, но нямам съвсем точни спомени. Подробно за рецептата може да прочетете ТУК, тъй като няма смисъл да повтарям всичко написано отново, но мога да спомена пак а някои жокери, които намирам за полезни и ако ви допаднат и решите, че това е вашата рецепта, да видите и пълната такава: 

- Използвах домашни яйца, като винаги може да засилите цвета с щипка куркума, която няма да се усети сред преобладаващите вкусове и аромати в тестото.

- Според мен не е добре да се прекалява със захарта, затова се слага и подсладител, който е доста сладък, но няма да попречи на втасването, но може и да го пропуснете.

- Прехвърлям готовото тесто в леко намаслена тава, завивам с кърпа или прозрачно фолио и пъхам във фурната на 50 градуса да удвои обема си. вместо да чакам четири часа на стайна температура.

- Не си позволявам да слагам много от мазнината, тъй като искам тестото все пак да стои по-стегнато, инак ще се разплуе много при печене. 

- Разделям така издълженото тестото на три фитилчета и сплитам, не твърде стегнато, за да не се накъса след втасване.

За този козунак използваш общо осем фитилчета. Шест за централната част и още два, които увивам един в друг и оформям като кръг около тавичката. 

С шесте фитила процедирам по следния начин:

Както виждате фитилите не са много дълги, колкото ръката ми два пъти горе-долу. Прихлупвам три по три фитилите по този начин, 

 

а после прибирам крайчетета навътре ето така:

 

Така оформената "сърцевина", слагам в средата на тавичката, а около нея правя кръг от другите два усукани фитила.

 Тавичката ми беше малка, 20 см в диаметър, така че имаше къде да "расте" на височина. Оставям козуначето да втаса още веднъж на топло, за да удвои обема си. Преди печене намазваме с леко размит с мляко жълтък ( може да ползват нов или да си заделите малко от горните) и поръсваме обилно с ядки, сушени плодове и захар.

Пека на 170 градуса с вентилатор, като след като се запече, покривам с хартия или фолио, тъй като ядките изгарят бързо.


След като се опече, украсяваме по желание с още захарина украса или лека глазура от домашен мед.

Стана толкова хубав, че ми беше мъчно да го разкъсам, но като всеки човек исках да проверя дали конците са се оформили добре. 

За мое щастие те бяха там, както и страхотния му вкус! Този специално го направих без плънка, защото в моето семейство има хора, които не обичат вътре да има плънка, а да си го хапват така, Аз нямам нищо против. :) 


Радвам се, че успях да публикувам и това козуначе най-сетне на моята страничка, то заслужваше своята собствена публикация. Както се казва, всичко с времето си. Явно сега е дошъл неговият момент. При цялото изобилие от рецепти, понякога добре изпитаната класика е най-добият избор. 


Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! !
Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. Благодаря ви, приятели!





8 коментара:

  1. Здравейте! Следя Вашата страница и съм правила много от рецептите. Колко време се пече козунака? Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, този големия около половин час, ако не искате да изсъхва. Поздрави!

      Изтриване
  2. А брашното каква марка е

    ОтговорИзтриване
  3. Уникален вкус🥨

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте, от това количество продукти, колко козунака се получават? Благодаря
    Весели празници

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...