сряда, 28 септември 2022 г.

Боб в гърне с пушено месо / Easy Clay Casserole Bean Stew


Есента ми е време за меки чорапки, ароматни свещи, приключенски книги, театър с приятели и много, ама много ястия с лъжичка. Яхнийки и всякакви чудесийки. Да, за мен есента вече настъпила и не само разпродажбата на сладолед в хипермаркета ми говори за това. 

Навън е мрачно, спи ми се в 90% от времето, желанието ми да измия прозорците е обратно пропорционално на нуждата им за това! 

Есенната ми депресия се прегръща силно с есенната ми умора в девети дом и отпращат в ъгъла мислите за есенно прочистване в моя дом, а ребусът какво да облека за деня е по-труден от всякога. 
Заклевам се, никога не ми е било по-студено в офиса, навън ми е топло, но само по обяд. Когато тръгвам за работа сутрин е такъв студ и мъгла, че може да ти се привиди някой назгул да язди насреща ти и имаш чувството, че се отправяш на приключение във фангорския лес. 

 
Но тази сутрин със сигурност срещнах един фантастичен герой и това бе мъжът с къси панталонки, тениска и джапанки, докато аз преминавах покрай него загърната в водонепромокаема парка, дълги панталони, блуза с дълъг ръкав и боти. Докато си мислех " тоя е луд" , бая хора си мислеха същото за мен, когато се прибирах по обяд, а те се бяха разхвърляли и се препичаха на слънце. Да, но скрие ли се слънцето, студът отново се прокрадва и неволно ни кара към топли и питателни ястия. 
Знам, защото проверих, като ви попитах вчера в моятa фейсбук страница "Какво ви се яде тези дни". Никой не каза "лапад" или "не ми се яде" . И така, реших днес да ви предложа една рецепта, точно за сезона. Боб в гърненце, но с аромат на месенце. 



Тъй като не съм от феновете на боба с месо като цяло, но ми харесва да имат леко опушен аромат си спомних за този мурафет, когато мама слагаше малко пушено месце в лещата ..така като подправка. става чудно, но ето сега и рецептата:

Необходими продукти: 
Около 400 г боб ( български) ползвах шарен
1 голям морков
1 голяма глава лук
1 голяма чушка 
130 г пушено месо
130 мл доматен сос
сушен джоджен
лют пипер на люспи
сол/ олио

Запръжка по желание:
олио
2 с.л. брашно
1 с.л. червен пипер


Започваме като накисваме боба за няколко часа. Аз го правя от предната вечер, защото така се сварява по-бързо като цяло и набъбва достатъчно, та и количеството вода, която доливаме към ястието се преценява по-лесно. 
Кипваме боба веднъж и го отцеждаме от водата. Слагаме го в гърнето. 


През това време в чопъра нарязваме на ситно кромида, морковите и чушката.


В тиган с малко олио, колкото да покрие дъното слагаме първо да се запържат докато омекнат лука и морковите. Не пържим на максимална силна на котлона, тъй като зеленчуците трябва само леко да омекнат. Прибавяме след това и чушката, като тя може да е червена или зелена. 


Към тях прибавяме и нарязаното на ситно пушено месо, като аз ползвам свинско филе и го режа на малки кубчета. Хубаво е да го хване и него малко огъня, за да пусне аромата си. Месцето ще пусне и малко сол, така че имайте предвид това, когато слагате солта накрая.


Може да добавите доматите на този етап или малко по-късно, когато ястието е почти готово, тъй като обикновено те забавят леко увирането на боба, с и без тях - все ще е вкусно. Даденото количество е за малко бурканче домашно млени доматки, които си консервираме. Вие може да си сложите една супена лъжица доматена паста или повече и по-малко домати - според вкуса. 


Доливаме с водичка боба, като обикновено кипвам такава в тигана, който съм запържвала, за да обере всички вкусотийки останали по него. Изсипвам при боба, а към него слагам някоя сушена люта чушка и пъхам във фурната да къкри, като тъй като е глинен съд, първи с хладна фурна, и постепенно загряваме докато заври, а после намаляваме на 160-170 градуса. Аз готвих с капака, само накрая го махнах. След като бобчето заври, оставяме да къкри на тих огън около час или докато бобът се свари ( времето може да варира) . Прибавяме ( доматите, ако не сме сложили ), сух джоджен и сол - всичко на вкус.


Може да направите на боба и запръжка от брашно с червен пипер, ако искате да го сгъстите, но обикновено този вид боб си пуска нишесте. И тъй като у дома сме си по лютото - малко лют пипер на люспи за разкош.


Малките парченца месце са се стопили почти, оставяйки само едно ухание на пушено бобче, което е толкова питателно и вкусно. Точно като за есента :) 


Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 

Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. Благодаря ви, приятели!



10 коментара:

  1. Капак ползвате ли или оставяте гърнето отворено, на 180 градуса ли се готви или на по-ниска температура?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, сложих капака във фурната, за да къкри гърнето. Намалих на 160-170 градуса, важно е тихичко да къкри, преценете според фурната и топлопропускиливостта на гърнето :)

      Изтриване
  2. Опитвали ли сте да сложите гърнето на газов котлон ? Ако сте -споделете моля опита си

    ОтговорИзтриване
  3. Благодаря 😀много ми харесват рецептите и разказите към тях, успех във всяко начинание 🍀

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря за думите. Скъп комплимент е за мен да ви харесват разказите <3

      Изтриване
  4. Люси,какъв шарен боб ползваш,на коя марка?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Цветелина, този специално ми беше от баба ;)

      Изтриване
  5. Ох Люси, нямаш ли сърце? До като чета вкуснотиите , които описваш точа лиги до кръста.😜Сега трябва да приключа със стачката, която обявих за готвенето през тази седмица и да спретна и аз такъв боб с месце. Но като ти видях и другите кулинарни шедьоври усещам, че ти ще си виновна като стана сто кила красота.
    Отново те поздравявам за голямата победа и ти благодаря за умението, труда и таланта ти на писане.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от сърце, Анонимен. И аз правя някакви стачки и почивки, но то апетита за хапване и експериментиране не трае дълго :) За килата да не говорим - ще си дебелеем заедно :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...