сряда, 20 септември 2017 г.

Гръцка мусака / Greek Moussaka


Ако търсите идея за днешната вечеря - не търсете повече! Ето я и нея! 

Гръцка мусака с патладжани. За първа година бабчето отгледа патладжани в градината и съвсем гордо ще ги размахам тук пред вас, защото всеки труд на баба трябва да се подкрепи от моя страна.

От години съм се отказала да правя традиционна българска мусака, защото съм израснала с това ястие приготвено от мама и никога, ама никога не мога да го направя точно като нея...затова и вече не се опитвам. Муската и печените пълнени чушки на мама са най-вкусните на света и не виждам смисъл да се мъча да ги конкурирам, докато тя все още е край мен и се опитва да ми угажда от време на време :) Затова пък гръцка мусака не съм хапвала от годините, когато не обичах патладжани, което се промени драстично в последно време. Не мога да им се нарадвам и затова знаех, че е време да приготвя тази традиционна гръцка вкусотия и у дома. 


За да не стъпвам гола и боса по въпроса както се казва, отскочих до Гърция ( я, къде е!) и хапнах една две мусакички да видя кое ми харесва и кое не. Като много рецепти и тази има много вариации, затова ви предлагам да опитате моята, пък ако някой има възражения относно "истинската" мусака, може съвсем спокойно да си го запази за себе си :) 
А ето и как да си направите тази вкусотия:

Необходими продукти:
500 г кайма ( телешка, смес, агнешка)
400 мл млени домати
1 с.л захар
2-3 бр. патладжана
2 бр. картофа
1 бр. глава лук
1 кубче телешки бульон
1/2 ч.ч. червено вино ( по желание)
подправки: сух риган, индийски орехче, канела, червен пипер, черен пипер, сол
зехтин
галета

За заливката:
3/4 ч.ч. кисело мляко
3 яйца
2 с .л. брашно
100 г крема сирене
малко фета сирене ( по желание)

Взимаме патладжанчетата на баба :) , като ще ни стигнат три по-дребни и ли два средно големи. Измиваме ги и ги нарязваме на тънки резени.


      

Посоляваме ги и ги оставяме да се отцедят за около 30 минути. През това време нарязваме на ситно една по-голяма глава лук. Слагаме малко зехтин в  тигана и запържваме докато лукът стане прозрачен.

                         

Прибавяме каймата и пържим, докато се запържи добре. Овкусяваме с подправките, които са на вкус, като може да ползвате лют или сладък червен пипер. За тези от вас, които гледат скептично на канелата ( и индийското орехче) - недейте. Определено си заслужава да са част от ястието и ще усетите една наистина по-различно ароматна кайма.
Добавете виното и оставете да изври, а след това прибавете млените домати и една супена лъжица захар. ( Може и по-малко захар, в зависимост от сладостта на доматите, но моите бяха прясно смлени на чопъра и самите те не бяха толкова сладки ) 
Прибавям и бульона, и ако е необходимо малко водичка и оставям ястието да звари, а след  това намалявам и оставям да къкри, докато водата от доматите не изври и                             


получим гъст, ухаен сос. 

 


Докато сосът ври, запичаме патладжаните в тавичка на фурната с малко зехтин - отнема буквално минути, а картофите - измиваме, обелваме и нарязваме на тънки шайби. Бланшираме за няколко минути във вряла вода, за да съм сигурни, че ще се се изпекат добре.
                        
                     

В тавичка с размери около 25-26 см в диаметър, слагаме малко зехтин и слагаме половината от картофите, а отгоре половината от патладжаните. Отгоре разпределяме каймата и завършваме отново с ред патладжани и ред картофи. Подправяме с щипка сол между пластовете. 


Върху вторите картофи слагаме една-две супени лъжици галета и малко зехтин и пъхаме във фурната да се пече на 200 градуса. През това време приготвяме заливката. В купа разбиваме яйцата с киселото мляко и брашнто, а после добавяме и кремата сирене. Може да добавите и малко фета сирене, ако желаете.

                             

Ястието вече е завряло, вадим от фурната, заливаме със заливката и пъхаме отново, като намаляваме на 180 и печем така до готовност около 40 минути до час.


Оставяме леко да поизстине и след това режем на парчета, като може да се насладите на пластове сочни и вкусни зеленчуци, изключително ароматен сос с месо и една от най-пухкавите и вкусни заливки, които може да опитате.

 

Ястието е толкова вкусно, че ако ви остане малко за следващия ден, ще го хапнете още на закуска ( Съвсем откровено си признавам, изядох две парчета мусака  за закуска и въобще не се срамувам) 
Опитайте и няма да съжалявате! :)

Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,
 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 

Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. 
Благодаря ви, приятели!

18 коментара:

  1. Ех, Люси! Благородно ти завиждам, че си близо до Гърция и успя да отскочиш до там! Да си топнеш крачетата в кристалната вода на Егейско море е невероятно! А тази мусака ми е любима! Дано да има една порцийка и за мен! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Пете! За теб винаги ще има, пък, ако няма - ще ти направя! Прегръдки от мен!

      Изтриване
  2. Люси,
    много подходящо есенно ястие.Интересна заливка с крема - сирене.Не съм правила подобна, правя я само с кисело мляко и яйце.Много красиво изглежда твоята версия на гръцката мусака, не се съмнявам и за вкуса.
    Поздрави и лека и спорна седмица !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Лени! Попаднаха ми различни интересни рецепти и реших да пробвам тази заливка на гръцка мусака, която е доста тематична. Допадна ми, защото е наистина много пухкава - опитай я! Надявам се да ти хареса! Поздрави сърдечни и усмивки!

      Изтриване
  3. Благодаря за рецептата! Жена ми я направи и стана невероятно вкусна! Като препоръка мога да добавя - патладжаните да бъдат обелени.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за оставения коментар :) Радвам се, че ви е харесала! Поздрави!

      Изтриване
  4. Здравей!Ако това е баба ти на снимката, добре се е запасила с коноп :) Мусаката е супер! Благодаря за рецептата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За съжаление не е, иначе отдавна да съм си уредила живота :) Благодаря от сърце за сърдечни коментар!

      Изтриване
  5. Като гледам снимката, баба освен патладжан гледа и канабис ;-) (онова зад гърба и).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, баш моята баба не е толкова outlaw, но дано се "получи" от бабата от снимката! :)

      Изтриване
  6. Здравейте! Добавяме ли вода в тавата като наредим всички слоеве?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, аз не съм слагала, но ако картофките ви са по-дебели и мислите, че ще имат нужда, може да сложите и малко водичка :) поздрави и усмивки!

      Изтриване
  7. Страхотна рецепта! Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  8. Страхотна стана, наистина много вкусна и със сигурност най-сполучливата мусака, която съм правила. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря, че ми остави коментара си..особено такъв! Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  9. И аз направих днес гръцка мусака, но заливката я направих с 3яйца 1 супена лъжица брашно и чашка бира, сол и черен пипер. Стана много вкусна.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, че споделихте. Поздрави и усмивки!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...