петък, 14 април 2017 г.

Традиционен козунак с локум / Traditional Easter Bread with Turkish Delight


И тази година козунаците ще са част от великденската трапеза почти толкова, колкото и по време на самата подготовка. Да се наядем с тях у дома, като че ли е невъзможно и всеки следващ козунак се изяжда със същата скорост като предишния и е задължително да направя нови и нова доза.
 След като тази година си избрах любима рецепта, която виждам, че става любима и на вас (вижте я тук), реших да изпробвам различни вариации не само на плънка, но и оформяне, както и пропорции на някои от продуктите. Забелязах, че много от вас приготвят тестото за козунака с повече масло и реших да опитам и този вариант. Нямаше как да не се възползвам и от възможността да си приготвя тестото и с брашно за козунаци, което може да се намери само по това време на годината.


По поръчка на мамчето, направих последните козунаци с традиционна плънка от локум и украса от ядки и захар. Една от най-класическите комбинации, но и любима за нея. Аз обичам да изпълнявам кулинарни желания и ето, че веднага запретнах ръкави. Обадих й се да й кажа, да мине през вкъщи след работа и да си носи голяма чанта, тъй като съм и спретнала два чудесни козунака, които ухаят чак до последния етаж. ( Не е шега. Съседката слезе да ме пита дали приемам поръчки за празниците :))

И така, преди да премина към рецептата обаче, искам отново да ви помоля да ми дадете още повече стимул да ви представям винаги добри, изпитани и интересни рецепти, като гласувате за мен в тазгодишните награди на Блоговодител. 
Номинирана съм именно в категориите за торти и сладкиши, които се старая да изобилстват тук, както като количество, така и като качество. А ето как да гласувате за мен: 
Линкът http://kulinarninagradi.com ще ви препрати към официалния сайт на наградите, от където в горния край може да видите думата „гласувай”, която ще ви заведе в полетата за вписване. Използвайки фейсбук вписване става много бързо. (Ще трябва да изчакате няколко секунди да превключи отново на платформата за наградите) От там се вижда пълният списък с категории, като за да дадете гласа си за мен, трябва да отидете на категориите, в които съм номинирана:
С аромат на ванилия (Най-добър блог със сладки печива и десерти)
- Сладко удоволствие (Най-добър блог с рецепти за торти)
Вие сте вотът на публиката, затова гласувате в първата колонка, където надявам се да отбележите с точка Lussi`s World of Artcraft, а след това под него и бутончето - "гласувай".
Благодаря предварително на всеки, който ще го направи, ще сподели публикацията и ще ми помогне да достигна до повече кулинарни запалянковци, които да ме подкрепят! 


Ето и какво ви трябва:

Необходими продукти:
Около 1, 300 г пресято брашно за козунаци София Мел
6 бр. яйца
300 г захар
300 мл прясно мляко
250 г разтопено масло (и малко олио)
1 (42 г)  кубче жива мая (или 11 г суха)
кората на 2 лимона
1 с.л. уиски
1 пак. захар с аромат на ром
шепа сушени плодове
1 кутийка локум
ядки за украса (орехи и бадеми)
жълтък за намазване

Както виждате, тестото се припокрива почти изцяло с любимата ми рецепта тази година, която ви представих в публикацията: тайните на козунака. Тук обаче ще използваме специално брашно и доста повече мазнина.
Може да прочетете публикацията за повечето подробности, които няма смисъл да повтарям отново, а ще обърна внимание на разликите. 
Продуктите отново трябва да са на стайна температура, като започвам с разбиването на яйцата и захарта.

                        

През това време шупвам маята в затопленото мляко със захарта и си пресявам брашното, като смятам, че веднъж е напълно достатъчно.
Смятам, че някои от вас се чудят кое му е различно на брашното за козунаци, като отговорът е, че това е високоглутенно брашно със специални газозадържащи свойства. Те правят тестените изделия големи на обем, с тънка, лъскава кора след изпичане и характерна влакнеста структура на готовото изделие.



От изброените продукти ( без мазнината) забъркваме меко, леко лепнещо тесто. След  това интегрирам мазнината на три пъти, като премесвам за кратко на ръка и връщам в миксера да върти за около десет минути на всяко интегриране. Може да правите този процес и през 20 минути, като оставяте тестото да втасва на топло за това време.
Готовото тесто слагам в намаслен с олио съд и оставям да втаса задушен хубаво в торба, на 50 градуса във фурната за около час. 
Тестото е хубаво да не превтасва, а само да удвои обема си.


                          

Вижда се, че още при самото втасване, вече са се образували конците. Сега е важно да го разпределим така, че да не ги нарушим. И този път разделих тестото на две неравни половинки, заради формите, които ще ползвам.


Плънката и при двете бе парченца от вкусен, ароматен локум - с и без ядки :) 


Редя ги по продължение на фитилите, като и този път оформих козунака по същия начин, както и предишните. ( публикацията от линка)


Големия козунак е от четири фитила, усукани около себе си , а после и два по два и оформени на охлюв във кръгла форма за торта с диаметър 24 см.


А малкия е само от два фитила, усукани около себе си. И двата козунака намазах с малко размит жълтък с мляко, поръсих със захар, сушени плодове и ядки. Оставих да втасат още 20 минути.


Пека ги на 150 градуса фурна, с обдухване, тавичка с вода на дъното и покрити с фолио, веднъж щом получат желния загар.


Времето за печене е около 40 минути, като на по-големия може да отнеме и повече време. 


И този път се получиха много високи козунаци, с допълнително ухание на масло, а разтапящи се локум отвътре, предизвикваше и същата реакция в мен щом го опитам.


И този път конци не липсваха, макар и да не съм сигурна, че успях да ги уловя добре в обектива.
Коя от всички рецепти ще изберете е вее въпрос ан ваш избор, но която и да е, аз ви пожелавам успешен резултата и вкусно похапване.
 Весело посрещане на празниците, приятели!

Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! !


Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели! 

13 коментара:

  1. Люси, здравей! Страхотен е и този козунак, явно рецептата ти е станала любима, защото й се доверяваш мисля за трети пореден път като базисна и затова и аз реших да я ползвам. Тук само виждам, че мазнината е повече и не е смес с олио 50/50. Ще кажеш ли кой вариант по-добре се получава, аз смятам да заложа естествено на твоята рецепта, но не ми се иска да слагам толкова масло. Иначе да те питам още нещо, това количество ще ми стигне ли за 2 козунака - един с ганаша и един с локум, защото искам такива да са ми плънките? И най-много ме притеснява оформянето, дано ганаша не се разтече и развали всичко, когато усуквам. Падна ми се да съм на смяна до неделя и затова ще се пече по нощите в събота, но няма кой да ме спре. Страхотна си, желая ти успех и на наградите! Весел празник!
    Поздрави, Васил

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Васко! Тестото ще стигне за два козунака със сигурност. Аз да си призная май харесвам тестото с по-малко мазнина, но други харесаха това повече. Мисля, че е въпрос на вкус. Препоръчвам ти с шоколадовия ганаш да процедираш какато аз напарвих - на две три места, но по-голямо количество, и ще го запечаташ с прищипкване тестото , а после леко ще усукаш. По-добре е, няма цапаница и наистина се запазва плъката. Стискам палци за днешното, среднощно готвене :)

      Изтриване
    2. БЛАГОДАРЯ ВИ

      Изтриване
  2. Вълшебница!
    Вълшебни козунаци, вълшебни снимки...
    Светли и благословени Великденски празници,Люси!
    с пожелания за здраве, мир и любов, светлина и благоденствие!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дианка!
      Светли празници и за теб и любимите ти хора!
      Прегръдки!

      Изтриване
  3. Люси,
    моналата година правихме подобен козунак с локум.Тази година пробвахме друга рецепта.Чудесно и много вкусно е това традиционно предложение.
    Христос Воскресе ! Светли и благословени празници !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Лени!
      Прекрасни семейни празници на теб и близките ти!
      Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  4. Прелестен козунак, браво, Люси, майсторска работа е това! Честито Възкресение Христово! Благословен да е домът ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от сърце, Кате! Най-сърдечни поздрави и пожелания за здраве и щастие на теб и семейството ти!

      Изтриване
  5. Може ли да не е с брашно за козунак, защото в моя град няма?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Анонимен. Разбирра се, че може :) Поздрави!

      Изтриване
    2. Добавете 2 с.л. глутен към брашното и качеството се подобрява.Обдухване при печене вентилатор ли означава?

      Изтриване
    3. Да, това означава. Благодаря за съвета :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...