петък, 17 март 2017 г.

Ореховата торта на мама Данче / Old fashioned walnut cake


"Торта без ядка не е торта", това казва моята приятелка Аничка, която е голям тортолюбител, за правенe и за ядене. Сигурна съм, че днешната такава ще й хареса, защото има орехи в изобилие, а отгоре на всичко ухание на ром и то не от махалата, а истински, топъл аромат на алкохол, който може само да ви накара да запразните петъчно по от рано. 

Не мога да си взема пълна заслуга за рецептата, защото макар да е много добре позната българска тортичка, ми я изпрати читателка преди повече от година. Тогава я направих, като я записах в тефтера по този начин, но след като неуспешно търсех нейното писмо (аз не ги трия никога, не знам какво се е случило), все не публикувах снимките, тъй като не ми се струваше редно. 
Сега обаче реших да я споделя с вас и да я призова да ми пише отново, след като я познае, защото наистина държа да спомена името й. 
За мен е винаги голямо удоволствие, когато някой ми изпраща рецепта, която мога да интерпретирам или да й придавам нова визия. Точно така направих и с днешната класическа орехова рецепта на мама Данче, която познаваме от старите тефтери. Не е класика без причина! 


Тортата става наистина бързо, а продуктите й са такива, че всеки ги има у дома. Масленият крем е идеален за тези орехови платки, тъй като им придава необходимата сладост, без да доминира много, така че наистина да се насладите на богат орехов вкус.
Актуализация 2018-та: 
И така преди да преминем към рецептата, искам да ви помоля още веднъж да подкрепите с гласа си моя блог в тазгодишните награди на Блоговодител, където съм номинирана в следните категории: 

Категория “Крилце или Кълка” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/krilce-ili-kylka/5/
Категория “С аромат на ванилия” - https://kulinarninagradi.com/glasuv…/s-aromat-na-vanilija/4/
Категория “Бързо и вкусно” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/byrzo-i-vkusno/6/
Категория “Сладко удоволствие” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/sladko-udovolstvie/7/
Линкът http://kulinarninagradi.com ще ви препрати към официалния сайт на наградите, откъдето в горния край може да видите думата „гласувай”, която ще ви заведе в полетата за вписване. Използвайки фейсбук вписване става много бързо. От там се вижда пълният списък с категории, като за да дадете гласа си за мен, трябва да отидете на категориите, в които съм номинирана.
Вие сте вотът на публиката, затова гласувате в първата колонка, където надявам се да отбележите с точка Lussi`s World of Artcraft, а след това под него и бутончето - "гласувай".
Благодаря на всеки, който ще го направи!


А ето и самата рецепта:
Необходими продукти:
За блата:
6 яйца
6 с.л. захар
12 с.л. млени орехи
3 с.л. галета  (може да се замени с брашно)
1 пак. бакпулвер

Сироп: вода, захар, ром

Крем за една доза:
125 г меко масло
1 к.ч. пудра захар
1 жълтък

Цялата рецепта е изключително елементарна, затова явно съм си спестила усилията да я снимам стъпка по стъпка (или просто съм забравила, тъй като ми е свършила гинко билобата).
Като за начало разбиваме яйцата със захарта на пухкав крем.


След това прибавяме млените орехи,  галетата (може да смените с брашно) и бакпулвера. Аз слагах много големи лъжици с купка, тъй като ми се стори, че сместа може да поеме повече сухи съставки.
Разпределям сместа в две тавички от 22 см диаметър, застлани с хартия за печене на дъното и леко намаслени. (Аз изпекох един голям блат, който разрязах на три, но това може да бъде по-трудно за тези от вас, които не са опитни в рязането на тънки блатове.)
Печем в предварително загрята фурна на 170 градуса за около половин час. Готовите блатове се охлаждат напълно.


Приготвяне на крема: Разбиваме маслото на стайна температура с пудрата захар и жълтъка до получаването на пухкав крем.
Приготвяме и сиропа, за напояване на блатовете като кипваме равни количества захар и вода и оставяме да поврят около 8 минути. След това прибавяме ромова есенция или няколко супени лъжици ром. Направете го на вкус, в завивимост от интензитета на аромата, който жеалете.


Сглобяваме тортата като сиропираме леко блатовете, а след това разпределяме от крема между тях и по цялата повърхност на тортата. Може да направите двойна доза крем, ако искате да е плътно и добре измазана като моята, но имайте предвид, че повечето крем ще я направи още по-тежка като вкус.
Украсяваме с млени и цели орехи и вафли за мелба ;) 

Да ви е сладко! 


Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели! 

24 коментара:

  1. Люси,
    много лесна, но същевременно красива торта.Много красив външен вид си и придала, отрязаното парче изглежда страхотно.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Лени :) Поздрави и много усмивки за теб!

      Изтриване
  2. Прекрасна както винаги.Благодаря за споделената рецепта, но мисля, че маслен крем от 1 п масло и кафена чаша захар са крайно недостатъчни за намазване на два блата и после на цялата торта отвън- ако съм разбрала правилно - или отвън тортата е декориране с друг крем?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Ирена и благодаря. По принцип крема се маже на тъничко, все пак е стара рецепта, но аз го удвоих. Все пак с повече маслен крем става доста по-тежка, пък и с орехите, може да не е за всеки. Но допълних в текста, е може да се сложи довйна доза, ако се гони същия ефект. Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  3. Люси, отново влизаш в ролята на изкусителка, немога да остана безпристрастна към тази вкусотия. Целувки.

    ОтговорИзтриване
  4. Molia napishete kolko voda I kolko zahar izpolzvahte za siropa?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, непознат! Количеството, както съм написала е едно към едно, в зависимост колко сироп искате да си приготвите. Аз обичам да правя повече и си го съхранявам в хладилника в буркан/ шише. Тоест на една чаша захар отговаря една чаша вода. Поздрави!

      Изтриване
  5. Здравей Люси, мноого добре ми изглежда тортичката, както всичко което правиш:) Имам само един въпрос за крема, малко ме притеснява суровия жълтък, защото ще я хапва и две годишния ми мъник. Може ли да се направи крема без жълтъка? :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Роси! Да, може да пропуснеш жълтъка :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
    2. Ако мога да добавя. Можете и с жълтъка,но преди това го смесвате с пудрата захар и на водна баня,на много слаб огън и при непрекъснато бъркане за около 10 мин. След това оставяте да се охлади,като през това разбивате маслото много добре. Когато сместа вече е изстинала вземате с лъжица и добавяте в маслото,като продължавате да разбивате,докато се усвои всичко и стане еднородна смес/крем/. Лично съм го правила,нямайте никакви притеснения. Извинявам се на Люси,че давам съвети. Поздрави!

      Изтриване
    3. Благодаря за включването, Снежи. Rазбира се, че може жълтъка да се мине през лека термична обработка. За салмонела трябва да мине 65 градуса и вече е достатъчно да я убие, така че това е вариант също :)

      Изтриване
  6. zdraveite,iskam da popitam ima li kakao v blatovate,zashtoto mi izglejdat tamni na otrjzanoto parche i kakvo imate predvid pod krem za edna doza?Blagodarj i se izvinjvam predvaritelno za latinisata:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте. Няма какао в блатовете, просто орехите ми бяха по-тъмни. Кремът е достатъчен да се нанаесе доста тънко, но ако искате да е повече, като при мен, може да си го напарвите двоен. Поздрави!

      Изтриване
  7. Здравейте. Ако разделя сместа за блата на 3ри части и така пека? Колко време ми е необходимо за изпичане?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Анонимен :) Може да разделиш сместа. Мисля, че ще се изпекат за буквално минути - 10 например :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
    2. Здравейте отново. Тортата стана чудесна, хареса се на всички. А блатовете разделих на 3 части и точно за по 10 мин бяха готови. Благодаря за рецептата.

      Изтриване
    3. Много се радвам :) усмивки и поздрави от сърце!

      Изтриване
  8. Здравей Люси! Блатовете предполагам,че стават сочни след сиропирането,защото ще я направя за бара и няма да се продаде за един ден 😀😘😉

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Дора :) Да, блатовете са си сочни, в зависимост колко ги напоиш де :) Имай предвид, че кремът е на маслена основа, така че ако е в хладилник дълго време стяга. Най-вкусна е като се оставя леко на стайна температура да омекне :) Поздрави!

      Изтриване
  9. Направих тортата, стана прекрасна. Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
  10. Еее,не!Ти си уникална,Люси!Вълшебница си ти!!!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...