четвъртък, 30 май 2013 г.

Рецепти от филми: Черешов пай от Туйн Пийкс или "Черешите не са това, което са " / Twin Peaks Cherry Pie



Официално започнаха сезоните на пресните плодове и зеленчуци, като първият им представител се появи директно от домашната градина, а  именно вкусни и сочни череши. Като за начало прекарах един-два дена усилено преживяйки череши през 5 минути, но за да не се чувствам виновна, че се тъпча до пръсване, се поразрових и за полезните им качества. Оказа се, че този плод е пълен с витамини, желязо, калий, натрий, магнезий, калций и фосфор. Освен това засищат, макар и да имат малко калории, енергизират и имат обезболяващо действие. И това е само малка част от богатата им характеристика, което им затвърди позицията сред най-любимите ми плодове.


След като им се наситих в пресния им вариант, започнах да мисля за това, какъв десерт мога да приготвя с тях. И отнякъде, най-вероятно от най-прашлясалите и забравени кътчета на съзнанието ми, се появи споменът за сериала "Туин Пийкс". Там главният герой агент Купър си поръчваше кафе и парче черешов пай всеки път, когато отиваше в градската закусвалня. 



Едва ли има някой, който не помни този емблематичен за 90-те години американски тв-сериал, който държеше българите (и не само) пред екраните всяка вечер, макар и да не разбирахме какво всъщност става в главата на Дейвид Линч :)  И въпреки това: Лора Палмър, черната дупка, черешовият пай и фразата "Совите не са това,  което са" са като кодови думи, които могат да активират спомените ни за този сериал за секунди.


Точно това се случи и с мен и затова реших да се поразровя и да намеря най-подходящата рецепта. Видях, че съвсем не съм първата, която се е сетила точно за този пай и затова ми беше много лесно да използвам рецептата на шведската готвачка Лейла Линдхолм, която се е вдъхновила именно от този сериал.

Но да преминем вече към самата рецепта, като започнем със списъка с необходимите продукти:

За кората на пая:
200 гр брашно
30 гр пудра захар
150 гр масло
1 яйце
1/2 с.л. вода

За пълнежа:
около 1 кг (и половина) череши
85 гр захар
кората на един лимон
сокът на един лимон
2 с.л. царевично нишесте
1 с.л. натурална ванилова есенция

За намазване:
1 яйце
1с.л. мляко
захар за поръсване

Започваме с направата на тестото, тъй като ще е необходимо да престои малко в хладилник. За целта омесваме брашното, маслото и пудрата захар в купа, докато достигне консистенцията на мокър пясък.

.

След това добавяме разбитото предварително с водата яйце към сухата смес и разбъркваме внимателно, докато се хомогенизира.  Полученото меко тесто овиваме в опъковачно фолио и оставяме за минимум 30 минути в хладилника.

През това време се залавяме с леко досадната работа по почистването на черешите от костилките. За целта използваме специален уред и не много светли дрехи :) След като ги почистим, слагаме черешите, захарта и кората на лимона в подходящ съд на средна темпратура на котлона. Добавя се и една супена лъжица натурална ванилова есенция и се разбърква периодично, докато черешите се варят. 


След около 5-10 минути или когато черешите започват вече да омекват, прибавете разтвореното в лимоновия сок нишесте към черешите.
Продължавайте да бъркате, докато сместа се сгъстява дотолкова, че да може да стои в пая, без да изтича, когато се нареже, или да е с консистенцията на гъсто сладко.



След като черешите са готови, махнете ги от огъня и оставете да изстинат.
През това време разточете кората за пая. За целта го разделете на две полуеднакви половини, като малко по-голямата използвате за основата на пая. Разточете кората между два листа опъковъчно фолио. Така няма да залепва по точилката, особено, ако в стаята е по-топло.

Оформете кората, като леко накъдрите краищата. Аз използвах тавичка с размери около 20 см в диаметър. Изсипете черешовата смес. 


С втората част от тестото оформете украсата на пая, като можете да изберете шарки по желание, както съм направила аз, или да разточите цялостна кора- капак. Във втория случай не забравяйте да направите няколко прореза, от които да излиза парата.


Така оформения сладкиш можете да намажете с разбито яйце и една супена лъжица мляко, като след това поръсите обилно с бяла захар. Печете в предварително загрята фурна на около 180 градуса, докато паят се зачерви.


Извадете от фурната и го оставете да се охлади. Паят е вкусен както студен, така и поднесен леко затоплен в комбинация с топка ванилов сладолед.

 
Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели! 



31 коментара:

  1. изглежда невероятно!!!!!!!!!!!!!
    отбелязвам си рецептата и ще те следвам :)
    хубава петъчна вечер и слънчеви почивни дни
    поздрави

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за милия коментар:) Пожелавам и на теб прекрасен уийкенд!

      Изтриване
  2. Втора рецепта, която влиза в списъка ми :)!

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесни са новите ти предложения, Люси,
    но това черешово изкушение ме очарова!
    Обичам череши и така хубаво ги представяш -
    страхотен сладкиш с много вкус и аромат, великолепни снимки!
    Поздравления,
    хубав, слънчев и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
  4. Поздравления за рецептата и за невероятната и презентация! Задължително ще я изпробвам,вероятно още днес!

    ОтговорИзтриване
  5. Благодаря ви приятели! Ще се радвам да споделите с мен вашето впечатление от десерта, когато го направите :)

    ОтговорИзтриване
  6. Страхотно изглежда, ще го правя и аз...

    ОтговорИзтриване
  7. Доста примамлива рецепта.Ще я пробвам непременно .Обожавам плодовите сладкиши





    ОтговорИзтриване
  8. Изглежда лесен и много вкусен. Смятам да го приготвя днес за парти барбекюто довечера. Страхотна рецепта, браво

    ОтговорИзтриване
  9. Направих го, невероятен е ! Съпруга ми изяде половината :) Благодаря за хубавата рецепта!
    Тук можете да видите и моите снимкиhttp://elizastoianova.blogspot.com/2014/05/blog-post_26.html Благодаря още веднъж! Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря Елза! Снимките Ви също са много хубави, радвам се, че рецептата Ви е харесала. Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  10. Leleeeee okapax se samo kato go gkedam!Straxotno izglegda y sam poveche ot ubedena che e beveroyaren na vkus!Vsichki sladkisvhi s chereschi sa mi lyubimi !Bravo!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти много, Кате! :) Специално за теб има още няколко прекрасни десерти с череши! Надявам се да ти се харесат! сърдечни поздрави!

      Изтриване
  11. Страхотен пай, Люси! Туин Пийкс ми беше любим сериал в онези години, но за този пай, не си спомнях. Ако този уикенд се уредя с домашни черешки... и ако ми останат след пълното наяждане с тях, ще направя такъв пай на Филип :)
    Усмивка от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти от сърце, мила Тики! Прекрасен ден ти желая!

      Изтриване
  12. Заслужава си да отделите преме да направите този вкусен пай. Правя го за втори път. Определено ще пробвам и с други сезонни плодове. Благодаря за хубавото представяне :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ви от сърце за прекрасните отзиви, Иванка!

      Изтриване
  13. Здравейте! Моля да ми кажете как мога да отбелязвам и съхранявам харесалите ми рецепти, за да ги откривам по-бързо. Тук всичко е вкусно и прекрасно представено, но с времето се забравя...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Анонимен! Препоръчвам ви да си направи регистрация в Пинтерест, където можете да запазвате снимки от различни сайтове и блогове, които после да водят към любимите ви рецепти. Наистина е много лесно, не хабите място на компютъра, и само с натискането на червената "значка" върху снимките в блога ( вижда се когато се сложи мишката върху тях), може да запазвате препрадките си на едно място. Ето това например е моят акаунт и един от албумите - https://www.pinterest.com/lussilien/my-recipes/

      Изтриване
  14. Както винаги невероятна.Опитвала съм много от твоите изкушения и съм сигурна,че и този пай е разкошен.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Искрено благодаря на всеки, който решава да ме подкрепи с няколко мили думи! Ще ми се да знам името ви, за да е лично, но все пак благодаря от сърце!

      Изтриване
  15. Може ли да заменя черешите с ягоди

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Не съм опитвала, но не би трябвало да има проблем! Поздрави!

      Изтриване
  16. Оххх, Люси, невероятен е!!! Вече обмислям да експериментирам с ягоди или горски плодове :) Определено ще се прави отново. Благодаря ти за хубавата рецепта :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Ваня! Ще се радвам да споделиш впечатленията си и от експериментите :) Поздрави сърдечни!

      Изтриване
    2. Люси, здравей!
      Вчера го направих с праскови и кафява захар, все още не съм го опитала, но мъжът ми каза, че се е получил страхотно! Надявам се да ми е оставил поне мъничко :))
      Поздрави и отново благодаря за рецептата!
      Ваня Райчева

      Изтриване
  17. Невероятен е, направих го миналата година и цялото семейство се влюби в този вкус. Чакаме черешите с нетърпение за да го приготвям отново. Благодаря за страхотната рецепта :)

    ОтговорИзтриване
  18. Привет, Люси!
    както винаги търся вдъхновение за готвене из архивите ти и попаднах на този пай. През черешовият сезон ми подариха една кошница череши, която ми дойде повечко, затова махнах костилките и замразих черешите на порции. Дали ще се получи паят с тях, как мислиш?
    Благодаря ти предварително за отговора и поздрави :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Ради :) да, няма да има проблем. Аз ще правя същото между другото защото и аз замразих доста череши тази година ;) Поздрави!

      Изтриване
  19. Рецептата е страхотна! Пробвах както със замразени,така и с пресни череши, докато бяха в сезон. Изяжда се за отрицателно време! :) :) Сега мисля да пробвам да го направя с малини. :)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...