понеделник, 23 декември 2019 г.

Содена обредна питка за Бъдни вечер / Bulgarian Christmas Bread Recipe


Навярно всяко семейство си има любима рецепта за обредната питка за Бъдни вечер и винаги съм се чудила колко популярна ще бъде една такава рецепта, ако я споделя в блога. Това е една от най-простичките и обикновени рецепти, които мога да представя, но си давам сметка, че всяка година това може да бъде и първата самостоятелна Коледа за много двойки и семейства, когато ще имат нужда от точно тази рецепта.

Отново се доварявам на рецептата на мама, защото не само аз, но и тя е израснала с нея и за разлика от много други, смятам, че е най-подходяща питка за празника.
Случвало ми се е да ме почерпят с питка от Бъдни вечер на следващия ден и го намирам за не не много подходящо, защото знаете, че трябва да се изяде само от семейството на вечеря. Също така, някои я приготвят с мая, което също не бива да се прави, защото питката трябва да е прясна, както се казва. 

Украсяват я  различни видове украси, което е прието, но за мен има най-голямо очарование да виждам този простичък хлебец в най-чистата му форма. Обредният хляб се прави със сода, и е трябва да се изяде още същата вечер, както казах, затова е хубаво да се направи в малък размер или поне размер спрямо членовете на семейството. Така и така те се наричат още на масата и не е много хубаво да се ядат след това от други хора. Трябва цялата да се нарече и раздаде, като може разбира се някой да получи повече от едно парче, но най-важно е да се спази реда на раздаване.

Първо се чупи по средата, като едно парче се отделя за Господ Бог ( обикновено главата на семейството търси там или иначе казано мама), после се дава за Богородица ( тук се включва сестра ми, нали е Мария) и после се дава на Къщата ( аз като най-малка взимам него) 


Късметът в къщата е много хубав, защото значи, че всички у дома ще са добре. После започва да се  раздава на хората на масата, като се започва от най-възрастния. Докато питката още пари, и ухае неустоимо, всеки трепетно търси парата, която не забравяйте преди да сложите в питката, да изварите за няколко минути във вряла вода на котлона.
Не забравяйте, че трябва да е сребърна  на цвят!
Приготвяме питката с обикновено брашно или за мен това е София мел Класик, което винаги имам у дома. Ето и рецептата: 


Необходими продукти:
Около 300 мл хладка вода
1 ч.л. сода загасена с оцет
олио 3-4 с.л. олио
1 с.л. захар
1 ч.л. сол

Пресяваме брашното в купата, като както знаете, аз никога не замествам първоначално с цялото брашно, а само с две трети от него. 


Правим в него кладенче и прибавяме захарта, а солта е по страните на съда. Прибавяме и олио, като аз го слагам на око.

                            

Слагаме още содата, която сме "загасили" с малко ябълков оцет, така че да шупне ето така:


Прибавяме малко по малко от водичката, докато замесваме, меко, нелепнещо тесто, като редувам водичка и брашънце. Не забравяйте да сложите и паричката. 


Готовата питка няма нужда от втасване, а веднага може да се пече. Може да си поигарете с украсата й или като мен да направите нещо скромничко, като тази с долната страна на вилицата.

Направете четири дупчици с вилицата на кръст, за да излиза парата от тестото и пъхнете да се пече на 170 градуса с обухване за около 40 минути.


Още топла я намазваме с малко вода и я запаряваме под фолио, за да омекне. 


Сервира се на масата и се разчупва от най-възрастния член на семейството.


Понякога се случва в забързаното ежедневие да хапваме и да си гледаме  телефона служебния мейл, друг да зяпа новините по телевизора, и нито храната, нито компанията на масата остават забелязани. На този ден обаче сякаш всичко има смисъл и в сърцето си усещаме смирение и любов. 


Затова са хубави празниците и е добре, че ги има - да ни накарат да поспрем и да се огледаме, да уважим традициите и да се постараем да ги съхраним за идните поколения. 
Аз ви пожелавам да  имате щастието да празнувате с любимите си хора дълги години и нека парата  е у вас, заедно с целия късмет на следващата година!

До нови срещи, приятели! 


п.п. Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 

Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!

 

Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. 
Благодаря ви, приятели!






10 коментара:

  1. Тъкмо търсех рецепта за хубава содена питка и дойдох в блога за съвсем друга рецепта, и какво да видя най-отгоре ме чакаше точно тя. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, че съм я написала навреме :) Дано да се е харесала и на вкус! Весела Коледа!

      Изтриване
  2. Люси,
    страхотна ти е питката за Бъдни вечер.И аз я прявя така , понякога ползвам газирана вместо обикновена вода.Семплата украса за мен е по - красива .
    СВЕТЛИ, МИРНИ И ЧЕСТИТИ ПРАЗНИЧНИ ДНИ !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Лени! И аз се чувствам така за украсата. Поздрави от сърце и Весела Коледа!

      Изтриване
  3. Питката първо се разчупва от човек, който е бащин и майчин, т.е. родителите му са живи.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това се отнася само за питката за бебенце, за Бъдни вечер питката се разчупва от най-възрастния член на семейството.

      Изтриване
  4. Много хубава рецепта и лесна за изпълнение. За първи път направих питката преди 2 дни, но не ми се надигна.. иначе на вкус беше вкусна. Със сигурност ще опитам пак скоро. Някакъв съвет за начинаещи? Благодаря.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Анонимен. Това е пресен хляб, не се надига като този с мая, така че това трябва да се има предвид, но и содичката действа :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  5. Здравей! Какъв е размерът на тавичката, в която я печеш?

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...