понеделник, 20 август 2018 г.

Вита торта с череши и честит рожден ден на мен! / Chocolate and cherry vertical layer cake


С една година по-голяма, но с нито една по-мъдра :) Е, осъзнаването на това колко малко знаеш за живота като цяло си е мъдрост сама по  себе си така, че явно вървя в правилна посока. Така се чувствам на тазгодишния си рожден ден, който ще остане знакова за мен по ред причини. Животът ми с промени изцяло през последната година, а сега ми предстоят още по-големи промени в личен план изискващи целия кураж, целеустременост, неуморност и позитивизъм на който съм способна. 
И макар в сърцето си все още да съм малко изплашено дете, на лицето ми грее онази свенлива усмивка, която заучаваш едва след като се научиш да приемаш живота и изпитанията му такива каквито са. Вярвам, че всичко, което се случва ще е за добро и дори и в в дните, в които не го вярвам много много. Но едно нещо знам със сигурност и това е, че докато си жив, винаги има шанс да ти се случи нещо хубаво. И рождените дни са за да ни го напомнят. Да отбележим по някакъв начин появата ни на този свят, което само по себе си е било малко чудо и животът не винаги е само борбата и трудностите, върху които се фиксираме. Той е и хубавите моменти, слънчевите дни, шумът на вълните, уханието на кафе, летния дъжд, цветните конфети, милите думи от приятели, усмивките и топлите прегръдки. Той е и вкусната торта, пъстрите цветове и греещата светлина на свещичките. Той е малките радости, които трябва да носим по-често в сърцето си, отколкото тревожните мисли.

Сигурно и вие сте имали година, в която сте решавали, че няма да чествате най-линия си празник, а идеята да си правите торта дори не ви е минавала през главата. Приемете един съвет от мен - не подминавайте този ден. Не оставяйте телефона да звъни, защото не ви се говори с никой и не ви се приемат поздравления. Не пропускайте възможност да усетите любовта на хората и да чуете хубави слова, посветени на вас и пожелания, които макар и само на думи имат силата да ви накарат да се почуствате като най-големия щастливец в този момент.

Не пропускайте да чуете гласа на онази леля, която ви се обажда само на този ден, а не сте виждали от години, да поздравите с празника и майка си и да я помолите да ви припомни историята за вашето раждане, което макар да е било трудно за нея, сега си го припомня с усмивка.
Не пропускайте да вдигнете наздравица, да си пожелаете нещо хубаво и да си хапнете нещо вкусно във ваша чест.  Торта - добър избор. Домашна торта - най-добрия избор! Дори, ако трябва да е супер мъничка, която моята днес.


Тортичката, която си направих освен дребничка, и е пълна импровизация, което сътворявах в движение, без да знам какво ще излезе накрая. Реших, че няма да се напрягам дори, ако накрая се наложи да ям с лъжичка, но ще майсторя в кухнята като децата както рисуват - без да се притеснявам за правила и очертания. Включих любимите си вкусове, маскарпоне, плод шоколад, всичко това завършено в закачливо и тематично за лятото оформление. 
От сега казвам, че може да ползвате и други плодове, но на мен ми харизаха една щайга огромни, гръцки череши, тъмни и черни като блек метъл обложка и бяха идеални за мен..ъф корс.
Но ето и самата рецепта:

За блата:
5 яйца
5 с.л. брашно ( или 50:50 брашно/ какао) 
5 с.л.захар

За крема:
250 г маскарпоне
250 мл течна сладкарска сметана
( пудра захар на вкус)

Още:
2 ч.ч. череши ( или друг плод)
2/3 ч.ч. захар
350 мл течна сладкарска сметана
шоколадов ганаш
вафлена фунийка за сладолед
захарни пръчици  

Започвам като приготвям първо блата. вече правя обикновения пандишпан със затворени очи и няма как да сбъркате направата му, защото той е колкото яйца, толкова и лъжици брашно и захар. И да - няма набухватели. Важното е да запазите въздушността на белтъците. Тук обаче направих шоколадов блат, затова замених половината брашно с тъмно какао.
Описвала съм много пъти процеса по който правя пандишпан, като например тук, затова сега ще съм по-кратка. 
Отделяме белтъци и жълтъци, като съда на белтъците трябва да е напълно сух, без капка вода, тъй като няма да се разбият добре. Разбивам първо белтъците със захарта на твърд сняг, а през това време смесвам какаото при жълтъците. ( Ако се налага добавям и малко от белтъка), като целя да си направя една смес като за течен шоколад. 
Забелязала съм, че така по-идеално ми се интегрират съставките в блата и нямам бели петна, за разлика от традиционното смесване на белтъци и жълтъци.

                             

Намалявам скоростта на миксера и прибавям малко по малко от шоколадовата смес към белтъците и те започват да се боядисват в кафяво, но запазват и цялата пухкавост. След това изключвам миксера и пресявайки прибавям и брашното, на ръка, бъркайки бавно и внимателно, най-добре с телена бъркалка.



Изсипвам блата в тавата на фурната ( приблизителни размери ), като преди това съм я покрила с леко намаслена хартия за печене. ( аз имам силиконова за многократна употреба, да не се чудите защо и тя е блек метълска :))
Пека блата на 150 градуса за около 15-20 минути, а след това оставям да се охлади напълно, но постепенно.

                     

През това време поставям почистените и измити, все още влажни череши и захарта в касерола на котлона и ги оставям да поврат, докато омекнат. Може да добавите малко вода, ако плодът не е много сочен, но целим да получим консистенция на бързо домашно сладко.
Оставяме да изстине и през това време разбиваме течната сметана. Дали ще ползвате подсладена или не е въпрос на избор, но е важно да става за разбиване на крем. Аз ползвам по-често растителна, за да избегна пресичане на крема в случа, че я пребия. Към сметаната прибавям малко по малко от маскарпонето ( на стайна температура) и после слагам пудра захар на вкус, докато се доближи до сладостта, която желая. Аз не обичам много сладки торти, затова го оставям по-свеж, тъй като ще го комбинирам и със сладкото.

Разделям блата на две или три равни ленти, които намазвам с крем, а отгоре разпределям от черешите.
Аз избрах да бъде на две ленти и така тортичката стана малка като диаметър ( около 16 см) и по-висока. Ако искате да е малко по-ниска и широка, го разделете на три.

                          

Навивам първата лента на руло, после прехвърлям върху втората и завивам на спирала. Поставям вертикално в чиния и измазвам с още малко крем. Може да остане част от крема - не го изхвърляйте. Оставам тортата да стегне за един час в хладилника, а след това правя крема за измазване. 


Разбивам сладкарската на крем (ако не е подсладена, добавете малко пудра захар ) и прибавям от останалите ми череши, които съм пасирала преди това. Количеството е отново на око, тъй като аз исках да постигна естествен розов цвят - без изкуствени оцветители и с нежно ухание и сладост на череши.
Третия компонент е украсата от "сладолед". Аз направих моя от малко стар шоколадов блат, който имах замразен във фризера. Обикновено замразявам разни изрезки и ги ползвам за такива цели, но вие може да ползвате просто кекс, стар сладкиш или да си направите смес за сладък салам от бисквити. Подобни рецепти има много в нета, а и дори в моя блог, затова не смятам да удължавам рецептата излишно - вярвам, че ще се справите :) 
Към стария блат добавих масло и течен шоколад и оформих топче, което също оставих в хладилника да стегне.
               
                         
                        
Сглобяване на тортата:  Стегналата вече торта измазвам обилно с пухкавия, розов сметанов крем, към който освен пасирани череши, може да добавите и ако иамате останал от крема с маскарпоне. Измазвам от всички страни тортата. Отгоре и по средата слагам топчето, което също е стегнало добре.
Заливам с разтопен с шоколадов ганаш ( рецепта тук)  целия връх на тортата и накрая поставям вафлената фунийка.



Поръсвам с малко захарни пръчици или в случая топчици, а това предаде на тортата още по-сладурски елемент:) 
Още малко свежи черешки и листенца мента в основата и украсата е завършена.


Макар и пълна игра в кухнята и плаващи мерки, които ще притеснят по-педантичните от вас, тази торта се получи чудесна от първия път и се радвам, че се оставих на течението.
Понякога както в живота, така и в кухнята искаме да се презастраховаме като знаем точните мерки, но истината е, че много от красивите рецепти до ден днешен са се родили точно от такива експерименти и е добре да ги приемем като нещо хубаво.


Аз започнах да режа парчетата, затова заповядайте на масата.


Благодаря на всички роднини, близки, приятели и читатели, които споделят празника с мен, както и голяма част от ежедневието. За мен е голяма радостта да чествам този ден в компанията на всеки, които иска да се присъедини към виртуалния ми празник и погледне на нещата от красивата им, забавна и леко чудата страна! :) 

Честит рожден ден на мен! :) 



Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като
споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели!

41 коментара:

  1. Изглежда супер,Люсии. Кажи само продават ли още череши по пазарите :O аз понеже не виждам, а толкова са ми спешни

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, мила. По пазарите не съм видяла,но пускат понякога все още по големите хипермаркети. Разбира се в случая може да ползваш и замразени :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
    2. Ох стига да намеря,иначе и на мен ми трябва за торта :-D

      Изтриване
  2. ЧРД,Люси!Много здраве,късмет и повече щастливи моменти да правят живота ти все така сладък,като изкушенията,които приготвяш!Наздраве и весел и незабравим празник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от все сърце за прекрасните пожелания, Силви!Прегръдки и голямо парче виртуална торта!

      Изтриване
  3. Люси,
    бъди здрава, вдъхновена и усмихната.Продължавай все така с красиви снимки и вкусни рецепти да ни радваш .Чудесна е не само тортата, но и сладките с тахан.
    Усмихнато и ведро, топло лято ! Поздрави и наздраве !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, мила Лени!Както винаги е радост за мен, когато наминаваш! Прегръдки!

      Изтриване
  4. Честит рожден ден, Люси! Запази за дълго вдъхновението си и нека щастливите усмивки да са мноооооого! Благодаря, че ни допускаш до твоя свят. Успехи в новите начинания!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря за думите и пожеланията! Изпращам най-сърдечни прегръдки!

      Изтриване
  5. Галя В. Макавеева20 август 2018 г. в 15:34

    Здравейте Люси и честит рожден ден! Възхищавам се отдавна на вкусотиите, които правите и днес съвсем случайно разбрах за Вашия празник (понеже отдавна се каня на баклава "Източна приказка) :) и отворих блога за да открия рецептата. Бъдете щастлива! Права сте, трябва да ценим малките хубави моменти в живота, той е всичко което имаме!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря за думите и пожеланията, Галя! Прегръдки :)

      Изтриване
  6. Честита да си ми, мила Люси! Все така вдъхновена, пълна с енергия и щуротии! Весел празник и наздраве!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, скъпа Йоли! Чест е за мен, че намина! Силна прегръдка!

      Изтриване
  7. Честит Рожден ден, Мила Люси!
    Много вълнуващ, весел и запомнящ се празник ти пожелавам!
    Нека винаги да бъдеш здрава, обичана и щастлива! И нека да не се изчерпват никога творческото ти вдъхновение, безбройните ти таланти, любопитството и стремежа ти към всичко красиво и добро в живота, света, хората!

    Сърдечни поздрави,
    Петя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от сърце за всичко, което си ми написала, Пете!Толкова лично и трогателно! Прегръдки и усмивки ти пращам!

      Изтриване
  8. Честит Рожден Ден,Люси!Бъди честита!Бъди много здрава,щастлива,обичана и все така успешна!Прекрасна тортичка за прекрасен повод,свежа и изящна също като теб!Много щастливи мигове ти пожелавам,Люси,и да са споделени с любимите хора;).Прегръдки силни!С обич!Марта;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, скъпа Марте <3 Съжалявам, че не успях да дойде и на твоето хубаво събитие, но както се подразбира доста неща се случиха около мен, но съм сигурна, че ще се видим отново. Бъдете живи здрави цялото ви семейство и ти пращам най-топлите прегръдки, като тези които си получавала само от мама <3

      Изтриване
  9. Честит рожден ден, Люси! Бъди здрава и творяща, винаги позитивна и усмихната!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ти благодаря, Светле <3 Прегръдки и целувки ти пращам!

      Изтриване
  10. Честит рожден ден, Люси! Бъди здрава,щастлива и преживяванията ти да са сладки като торта!😀
    Чудесна тортичка си сътворила! Мими

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, мила Мини <3 Най-сърдечни прегръдки!

      Изтриване
  11. Честит рожден ден мило момиче! Пожелавам ти живот,здраве и късмет за да сбъднеш мечтите си.
    Пздрави Катя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Катенеце! Поздрави най-сърдечни!

      Изтриване
  12. Честита да си Люси! Все така вдъхновена, усмихната и усмихваща! Страхотна торта!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от сърце, Бети! Радвам се да я споделя с теб, макар и виртуално! Прегръдки най-сърдечни!

      Изтриване
  13. Здравейте, Люси бъдете най вече здрава за да може да изпълните мечтите си. Рецептите Ви са страхотни /повечето съм ги правила /и продължавайте да бъдете така истинска и такава лудетина. Тази тортичка е точно олицетворение на Вас сладурска. ЧРД

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря, Анонимен. Прекрасни думни и пожелания! Прегръдки!

      Изтриване
  14. Люси, преди всичко честит рожден ден! Бъди жива и здрава, и много, много обичана, обградена с истински приятели! А колкото до тортата, нямам думи ( но си резнах по-голямо парче).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти от сърце, мила! Прегръдки и поздрави сърдечни!

      Изтриване
  15. Здравейте! Благодаря ви за страхотните рецепти които ни предлагате . Утре ще правя тази торта с украдата на тортата Шарлота ;) интересува ме само колко сантиметра в диаметър става тортата за да знам дали ще ми е нужен само един блат или два. Благодаря предварително и продължавайте да ни вдъхновявате да творим ❤️

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Елица! Тортата беше мъничка - около 16 см диаметър!

      Изтриване
  16. Отговори
    1. Аз не съм го правила тъй като са доста крехки и тънки, но може да ги намажете леко с четка, ако желаете.Поздрави!

      Изтриване
  17. Здравейте,подравления за това ,което правите!Искам да попитам има ли разлика в сметаната за разбиване и сметаната ,която се зягрява,например за ганаш?Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, за ганаш няма проблем да използвате и сметана за готвене, той пак ще стегне, самата масленост придава вкус. Но има разлика ако искате да я разбивате, само тази с по-висока масленост може да я разбиете на пухкава смес, докато готварската ще остане течна и е по-скоро за сосове и готвене на основни ястия. Поздрави!

      Изтриване
  18. Люси какъв точно шоколад използва за направата на ганаша като марка и % на какаото в него. Благодаря сърдечно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей. Не се придържам към определена марка. Може да вземеш и от по-изгодните черни шоколади, с около 50 процента какао, и пак ще стане. Поздрави :)

      Изтриване
  19. Здравей, Люси! Искам да те попитам дали мога да направя висока торта с вити блатове, но по рецепта от торта орео? Или тези блатове не са подходящи за такава подредба? Тази торта много ни хареса, но ми се иска да направя една "висока" торта. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Непознат. Ако направите блатовете плътни както аз ги обичам ( без много вода към тях) , не са най-подходящи за навиване. Но ако ги направите с повече вода, ще са по-пърхави и сигурно ще успеете.И все пак, ще се наложи малко да експериментирате предварително поне само с блата :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...