понеделник, 19 март 2018 г.

Тайната на хубавите ореховки / Orehovki - bulgarian flourless walnut cookies


Много пъти съм правила ореховки и никога не ставаха като от магазина. Знам, че обикновено даваме за пример купечките неща, като нещо некачествено, но няма какво да се лъжем - понякога те са точно това, което ни изкушава и целта, която искаме да постигнем. Било то фрашканият с оцветители козунак, който е винаги на конци, или целувките, които винаги са обемни, но не и сухи, или пък точно те, ореховките, които са винаги лъскави, меки и с лепкава сърцевина (освен, ако не са престарели на някой прашлясал щанд).


Години наред съм правила ореховки - кога успешни, кога по-малко, но колкото и да се доближаваха почти-почти към търсената от мен текстура, все ми липсваше още нещо малко...докато не открих тази рецепта.
Смело мога да твърдя, че вече знам как се правят истинските ореховки и каква е тяхната тайна. 






В повечето стари класически рецепти белтъците се разбиват на сняг, както и при целувките. Аз обаче реших да използвам по-скоро моя начин от целувките, където загрявам белтъците и захарта на котлона (помните от моята рецепта тук), с тази разлика, че белтъците след това не се бият въобще. По-скоро имаме една ароматна, лепкава смес, която става чудесна за изпичане на идеалните ореховки. 
Те са точно такива - с лъскава и суха коричка, но мека и разтеглива сърцевина!


За още по-голямо удоволствие слепих някои две по две с маслен крем с пудра захар и буквално се върнах в първи клас. Реших, че няма да отлагам дълго, а ще споделя с вас и тази рецепта от старите бабини тефтери, като част от вече създадената от мен поредица. Актуализация 2019-та година: Затова и тази година съм номинирана и в тази категория за тазгодишните кулинарни награди, а ако на ви харесва да ви представям все така стъпка по стъпка, подробни и точни рецепти, моля да ме подкрепите с гласа си в следните категории:

Категория “Крилце или Кълка” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/krilce-ili-kylka/5/
Категория “Жител на света” -     https://kulinarninagradi.com/glasuvane/jitel-na-sveta/2/ 
Категория “Бързо и вкусно” -      https://kulinarninagradi.com/glasuvane/byrzo-i-vkusno/6/
Категория “Гозбите на баба” -    https://kulinarninagradi.com/glasuvane/gozbite-na-baba/1/
Категория “Топло от фурната” - https://kulinarninagradi.com/glasuvane/toplo-ot-furnata/3/


Моля, отделете една-две минути и гласувайте за мен, а пък аз цяла година ще отделям време да изпълнявам кулинарните ви желания. Ето как да го направите:


Линкът http://kulinarninagradi.com ще ви препрати към официалния сайт на наградите, откъдето в горния край може да видите думата „гласувай”, която ще ви заведе в полетата за вписване. Изисква регистрация, но дано това не ви спре да ме подкрепите, пък и може да я помни от минали години :) . 
От там се вижда пълният списък с категории, като за да дадете гласа си за мен, трябва да отидете на категориите, в които съм номинирана.

Вие сте вотът на публиката, затова гласувате в първата колонка, където надявам се да отбележите с точка Lussi`s World of Artcraft, а след това под него и бутончето - "гласувай".

Благодаря на всеки, който ще го направи!


Но ето и самата рецепта:
100 г млени орехи
150 г захар
2 белтъка
1 с.л. царевично нишесте (брашно)
няколко капки лимонов сок
1 ванилия

Започвам като смилам на блендера орехите на ситно, може и на мелничка за ядки разбира се.


В тенджера слагам белтъците, половината от ядките и захарта и слагам на котлона. Почвам да разбърквам, докато захарта се разтвори напълно.


Всичко правя на умерена до ниска температура, тъй като искам сместа да се хомогенизира добре, но и белтъците да не се "сготвят". Първоначално ще бъде по-светла и течна, а впоследствие сместа ще става по-светла и ще се сгъсти като крем. Тогава я махаме от огъня.


Добавяме останалите орехи и лимоновия сок и разбъркваме добре.  


Накрая прибавяме нишестето и ванилията и смесваме отново. Оставете сместа леко да се охлади преди да печете, но не прекалено, тъй като ще се сгъсти при изстиване и ще ви е по-трудно.
  

Загребете по лъжичка от сместа и слагайте от нея върху хартия за печене, като оставяте разстояния между тях.


Печете на 160 градуса за около 15 минути.


Първата порция, която изпекох, станаха малко по-сухи (те бяха три-четири броя), тъй като сместа не беше много изстинала или ги препекох, но затова пък ги слепих с крем. 
От втората порция натам пък станаха рай :) 


Полезен съвет: Винаги, когато пека бисквити, слагам една-две в първата тава, само да преценя тестото - колко се разтича, колко време му трябва, дали трябва да намаля или увелича температурата. 
А между другото знаете ли, че има село в Молдова, което се казва Ореховка?


Съвсем се разсеях, но само ако знаете колко вкусотии съм ви подготвила за предстоящите празници, думите няма да ми стигнат, а знаете, че имам в излишък!
Затова грабвайте по една-две-пет сладки и бягайте на работа, че утре пак ще ви изкушавам с нещо изумително вкусно като днешната рецепта.

А за още повече рецепти, тайни от кухнята и как преминава деня на блогъра, може да последвате моят инстаграм акаунт тук  https://www.instagram.com/lussievtimova/



п.п. И гласувайте! 


Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели!

64 коментара:

  1. Супер!!! Много лесно и дано стане вкусно- сега ги правя :) Тестото обаче ми стана доста твърдо и то без да го оставям за дълго да изтине И ще станат мнооогооо малко на брой

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет :) Зависи си и от големината на белтъците, но все пак съм сигурна, че ще станет вкусни :) като за първи път и по-малко да изезнат, ще можеш да прецениш за друг път каква доза да си направиш :) поздрави и усмивки!

      Изтриване
    2. Здравейте,Люси! Вчера се опитах да направя ореховките,но нещо не се получиха станаха,но без форма. Много вкусни бяха! Сместа ми стана много рядка и при слагането на хартията за печене се разтилат и не се оформят защо ли ми стана толкова течна? Благодаря

      Изтриване
    3. Здравейте, трябва да оставите сместа да изстине малко и тогава ще се сгъсти. Ореховките винаги ще се разлеят при печене леко. Поздрави!

      Изтриване
  2. Страхотно изглеждат!!! а може ли и рецептата за крема ... подозирам, че си използвала желтъците :-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Рали, не съм ползвала жълтъци, а само това, което съм описала в рецептата: масло, пудра захар и ванилия. Може да си добавиш и още малко млени орехи в него, ром или какао. Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  3. Звучат супер! Как правиш масления крем? :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, благодаря :) Да, написала съм го по-горе. Няма проблем, просто публикувах първо този коментар! Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  4. Люска грабвам си сладка ореховка и чакам празничните ти предложения!
    Няма да гласувам, казвала съм и преди - не ми допада платформата Блоговодител, но знаеш, че ценя и теб и блога, надявам се това да е достатъчно! Прекрасни празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Веселка! Грабвай си спокойно и повече :) Прекрасни празници и за теб!

      Изтриване
  5. Благодаря Ви за прекрасната рецепта, Люси! От както я публикувахте правих ореховки 3 пъти в двойна доза :))) . Чета Ви редовно и доста често разнообразявам менюто с Вашите предложения. Вече сте почти член на семейството ни - питат ме в къщи "Какво ще ни направиш от Люси този път?" Хубави празници Ви пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С немалко закъснение - благодаря от сърце за прекрасните думи, Мария! Понякога поизпускам някой коментар, когато публикувам в движение от телефона. Радвам се, че ти харесват рецептите и че ми писа. Поздрави на цялото ти прекрасно семейство! Прегръдки!

      Изтриване
  6. Здравейте, Люси! Направих ореховките - вкусът е чудесен! Следващия път ще се постарая да ги окръгля повече. Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, Камелия! Благодаря, че остави отзивите си под рецептата! Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  7. От този блог съм пробвала вече няколко рецепти но нещо не ми се получават нещата . Бях решила повече нищо да не изпробвам НО !!!
    За щастие тази рецепта ми привлече вниманието и реших да видя какво ще се получи . Само едно мога да кажа - БЛАГОДАРЯ ! Това са ореховки , просто всичко друго е нещо подобно но не и ореховка .

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Непознат! Споделям мнението ти и аз дълго време търсех точно този вкус и знаех, че като го намеря, ще мога спокойно да напиша "Ореховка". :) надявам се с тази рецепта да ми се доварите и за други напред, въпреки неуспехите досега :) Поздрави!

      Изтриване
  8. Здравейте , направих рецептата , но срещнах следните проблеми :
    1. Сместа ми стана малко рядка , много ми дойде тази захар и станаха много сладки ,
    2. При слагане на хартията след печене не могат добре да се отделят и основата остана на дъното залепено ,
    3 . Заради предният проблем сложих олио и се надуха много странно и малко мазни ,
    4 . Нямат търговски вид, но на вкус са чудесни ..
    Ще ги пробвам пак , дано успея:-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Непознат!Съжалявам да науча за малките несполуки :( Важното е, че вкусът е на лице, а следващия път и останалото ще е по-добре. Поздрави от все сърце!

      Изтриване
  9. Изключително вкусни станаха!
    Разбира се не са като твоите,но затова са "твои". Всеки човек влага различни емоции в кулинарството!

    П.с. Моите са по хубави❤

    ОтговорИзтриване
  10. Тъкмо вече няма да се чудя за каквонда използвм белтъците, които ми остават след тирамисуто, че всеки път не ми се правят френски макарони. Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля, Милена :) Надявам се да ви харесат :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  11. Аз се опитвам да гласувам, но не ми се получава. Ореховите ще правя утре

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля да се обърнете към Блоговодител, ако има проблем с гласуването. Ще ви бъда благодарна :)

      Изтриване
    2. Здравей, Люси! Рецептата е страхотна. Най-вкусните и меки ореховки! Лично аз сложих около 50-60 гр. захар и около 150-200 гр. орехи. И при мен първите залепнаха, но след това изчаках да изстинат и нямаше проблем! Супер са, благодаря!

      Изтриване
    3. Благодаря за оставените отзиви, Непознат :) Откакто намерих тази рецепта и аз не ги правя по друг начин :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  12. Здравейте,мога ли да заменя захарта с мед и колко да бъде ако може?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Стаси, не съм опитвала тази рецепта с мед и не мога да кажа какво ще се получи. Лично аз избягвам да я заменям, когато рецептата се основава на разбиването на белтъци със захар, защото точно тя формира тази плътност на целувките, която малко или много търсим тук. Но все пак мисля, че пак ще стенат някакъв вид сладки, просто не мога да гарантирам до колко ще приличат на тези. Поздрави!

      Изтриване
  13. На 160 градуса с вентилатор ли печете?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, пека ги с вентилатор, като към края мога да го изключа за да се изсушат малко повече ;) Поздрави!

      Изтриване
  14. Здравейте, Люси! Подкрепих Ви конкурса, а утре ще правя ореховките, дано се получат, че отдавна търся рецепта, която да ми хареса.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Вале :) Конкурсът свърши отдавна, но ще се радвам да ви хареса рецептата и да си ги хапнете вкусно, вкусно. Весели празници!

      Изтриване
    2. Светли и прекрасни празници и на Вас, Люси! Въобще не забелязах, че конкурсът е приключил, защото се регистрирах и ми позволи да гласувам, хмм... та затова. Благодаря за хубавите рецепти, често се възползвам от рецептите Ви. Ореховките станаха много вкусни, макар и не като Вашите, просто сгъстих сместа повече и нямат много хубав вид, но пък са вкусни. Още веднъж сърдечно благодаря!

      Изтриване
    3. Много се радвам, че са ви харесали, Вале! За много години и благодаря за гласа още веднъж - тази година ще има пак ;)

      Изтриване
  15. Ореховките са моя слабост.Получиха се изключително вкусни,аз използвах самата смес ,за да слепя няколко,които добиха форма на палачинка :D.За следващия път ще потърся подходящи формички.Благодаря за невероятната рецепта!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам с,е че са ти харесали. Вкусът е най-важен все пак :) Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  16. БЛАГОДАРЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯ!Това е вкусът към който винаги съм се стремяла, но досега не ми се е получавал.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много е радвам :) И аз така се чувствах като открих тази рецепта :)

      Изтриване
  17. Невероятно вкусно се получиха. Това са най-вкусните орехови! Благодаря ви много за рецептата, ас прибави само една луцица бадемово брашно от себе си😃.

    ОтговорИзтриване
  18. Здравейте .И аз ги направих.Наистина станаха като купешките.Благодаря за рецептата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря за оставените отзиви. Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  19. Здравейте, и аз ги направих обаче не бухнаха въобще.. Станаха много вкусни,но не бяха хрупкави, а лепкави.. Имате ли представа къде може да съм сбъркала с рецептата( нямам вентилатор на фурната, може ли да е там проблема)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Анелия. Не знам къде може да бъде проблема, досега не съм имала проблем с рецептата, но може да опитате да ги изсушите леко на въздух тогава преди да ги изпечете. Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  20. Привет Люси! И аз като дамите преди мен отдавна търся рецепта за ореховки, която да е лесна за правене(за не професионалист), да са като тези от магазина и най-вече да са вкусни. И ето, че едва днес при поредния ми опит да открия рецепта от раз попаднах на теб. Зарадвах се много, защото задочно те познавам отдавна с прословутата рецепта на тортата на Тереза Маринова. Толкова бях впечатлена от твоето предложение..., но не я записах и повече не можах да я намеря. И тогава помолих за помощ Йоли. Да, и тя милата ми помогна. Открих рецептата ти и сега като те видях много се зарадвах и знаех вече, че ореховките ще се получат. Така и стана. Само дето късно разбрах, че се пекат с вентилатор, но не беше проблем. Единствено като забележка за себе си ще кажа, че следващия път орехите ще ги блендирам, за да са на малки парченца, защото аз ги смлях и не се усещат. Весели празници момиче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря сърдечно за милия коментар, Непознат! Радвам се, че моите ореховки са постигнали целта си, тъй като и аз съм много горда с тази рецепта, защото е единствената, която знам, че се получават точно такива ореховки, които обичам. Поздрави от все сърце!

      Изтриване
  21. Невероятно вкусни и лесни!
    Благодаря 🙂

    ОтговорИзтриване
  22. Това са най-вкусните ореховки на света! До сега не съм правила домашни, защото се притеснявах какво ще излезе, ноооо това е уникален вкус! Мекички и мнооого вкусни. Имах опасения, че ще е много захарта, но е добре. Ореховките по принцип са сладички. А слепени с малнен крем с мааалко пудра захар и есенция ром са вълшебство!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам :) и аз така смятам. Не признавам друга рецепта ! Весели празници! Благодаря за оставените отзиви!

      Изтриване
  23. Страхотни се получиха,Благодаря!💓

    ОтговорИзтриване
  24. Чудесни станаха ореховките, благодаря за рецептата! При мен се отлепиха много трудно и след втората тава реших да омазня хартията и се отлепяха много лесно след това. Използвах олио, не бих казала, че се усеща, но смятам следващият път да пробвам с масло.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че са ви харесали :) Явно зависи и от хартията. Поздрави най-сърдечни.

      Изтриване
    2. Не знам дали се разбра че съм омазнила/намазнила хартията, не съм я сменила.

      Изтриване
  25. Здравейте, колко ориентировъчно като степен на котлона се разбира умерено до ниско ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, зависи колко степени е вашия котлон. Моят има 9, така че първите три-четири са достатъчни.

      Изтриване
  26. Отговори
    1. Не се притеснявайте, с повече опити ще се справите като другите. :) Поздрави!

      Изтриване
  27. Здравей, Люси! Предполагам няма да има проблем да заменя захарта с кленов сироп, за да намаля гликемичния индекс?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз лично не бих я заменила, захарта има определени свойства, които не винаги се заместват винаги с всеки подсладител.

      Изтриване
  28. Ирена Иванова5 януари 2024 г. в 12:04

    Здравейте,това са най невероятните ореховки ... благодаря ви от сърце!❤️

    ОтговорИзтриване
  29. Ореховките са страхотни. Аз пробвах да ги сложа в силиконова форма за мъфини, но явно съм сложил по много от сместа (по супена лъжица и половина), като не очаквах да се надуят толкова. Също нещо, което отчитам като грешка е, че не съм прочел, че се готвят с включен вентилатор. В крайна сметка ги готвих около 25 минути и се получиха. Следващия път ще станат още по-хубави! Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...