понеделник, 30 септември 2013 г.

Торта "Зебра" / Zebra Cake


Вярвате или не, за първи път приготвям тази торта. Класика във всеки смисъл на думата, защото едва ли има български дом, в който не се е разнесъл ароматът на печената "зебра". Дали ще е просто във формата на кекс или торта, почти всеки е опитвал вкуса й. Аз също, но не у дома, а на гости.

Така се стекоха нещата, че у мен се озова рецептата на мама, на която от едната страна е "зебрата", а от другата - торта "Гараш".  Без много да му мисля реших, че трябва да я приготвя.
Ще ви напиша оригиналната рецепта така, както е при майка ми, въпреки че аз не се сдържах и промених крема. Използвах този от торта "Наполеон", но половин доза, защото просто такъв крем ми се хапваше.

Така или иначе се получи изключително сочна, сладка и нежна торта, която в момента я няма. Казвам ви, приготвих я вчера!

Ето ги и необходимите продукти (оригиналната рецепта) :
за блатовете:
8 яйца
1 1/2 ч.ч. захар
4 к.ч. брашно
1 к.ч. какао
2 к.ч. млени орехи

за захарния сироп:
1 ч.ч. захар
1 ч.ч. вода

за глазурата:
125 гр масло

3 с.л. какао
5-6 с.сл. захар
5 - 6 с.л прясно мляко

Започваме като разбиваме хубаво с миксер яйцата със захарта до побеляване:


Готовата смес разделяме на две равни части. В едната част се слагат 3 к.ч. брашно. В другата част се слага 1 к.ч. брашно, 1 к.ч. какао (аз сложих едно пакетче какао на Д-р Йоткер от 50 гр) и 2 к.ч. млени орехи.


В оригиналната рецепта се пече един голям блат в подходяща намазнена и набрашнена тавичка. С чашка изсипваме в центъра на тавичката първо от жълтата смес, а после с друга чашка изсипваме в центъра на жълтата смес - кафява. Така се редуват до изчерпване на смесите.
Аз обаче реших да направя три по-малки блата и използвах тези тавички за еднократна употреба от по 20 см в диаметър. Разпределях сместа посредством лъжички, една върху друга.


Ако ви се иска, си поиграйте още малко, ето така:


Блата (блатовете) печем около 35-40 минути в предварително загрята на 180 градуса фурна, докато забучена клечка в тях излиза суха.

Следващите стъпки са приготвянето на захарния сироп и глазурата. Захарният сироп се приготвя като водата и захарта се слагат в тенджера на котлона, докато заврат. Аз предпочитам да карамелизирам захарта преди добавянето на водата - тоест карамеления сироп. 


Глазурата се приготвя като се смесват съставките за нея и се слага на слаб огън на котлона да се хомогенизира, като разбъркваме. 

Сладкишът се сглобява като изстиналият блат се сиропира със захарния сироп, а отгоре се излива и глазурата. Можете да украсите и с още орехи.

Аз обаче реших да заменя глазурата с крема от торта "Наполеон", като направих само половин доза. Тоест използвах:
500 мл мляко
1/2 ч.ч. захар
65 гр масло
2 яйца
4 с.л. брашно
1 ванилия

Начинът на приготвяне е като в посочения линк. Сиропирах блатовете и намазах обилно с леко охладения крем. Сложих и малко счукани орехи върху всеки пласт крем, като завърших и с тях украсата на тортата отгоре. Реших да не слагам по страните, тъй като ми хареса как се запазиха редуващите се цветове на "тортата зебра" - бяло и черно.



Чудесна домашна торта с вкус на спомени :)


24 коментара:

  1. kak gi pravite Vashite snimki da izglejdat taka? ( ako ne e artisticna tayna razbira se )

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте Анонимен, едва ли мога да дам кратък изчерпателен отговор, освен че Ви е необходим хубав фотоапарат и повечко опит. Аз все още не се смятам за професионалист в снимането на храна. Сред българските food - блогъри има наистина добри фотографи. Те имат и много добри публикации със съвети за по-хубави снимки. Аз просто снимам и се доверявам на интуицията си! Поздрави!

      Изтриване
  2. Супер е Люс :)! Пека я в момента... стискай палци :)! Целувки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Давай Ани! Да споделиш впечатленията си после! Целувки и от мен! :)

      Изтриване
  3. Люси, да ти кажа, че аз не съм я опитвала, но все съм си мислела да я приготвя... Виждала съм само като кекс, но вариантът с торта при теб ми допада много, много...
    И замириса на... спомени, ех, че хубаво. ;)
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами Гери, то ние по много неща явно си приличаме пък :) И аз само като кекс съм я хапвала, но нали съм cake freak , нямаше как да не я модерирам като торта! Прегръдки от мен!

      Изтриване
  4. Люси, с тези сладки публикации ми напипваш слабото място! Не съм пробвала "Зебра", но след твоите снимки в най-скоро време ще поправя този пропуск!

    ОтговорИзтриване
  5. haresva mi,ste q napravq....izglejda strahotno,bravo!

    ОтговорИзтриване
  6. здравейте , правя тортата в момента , но сложих и бакпулвер и разбих брашното с миксера и тестото спадна....... блатовете са три и са около един пръст дебели , така ли трябва да бъдат или нещо сбърках? И защо ми спадна тестото според вас , дали от миксера, но пък имаше бучки и трябваше да се разбият? И какъв крем използвате за слепване на блатовете ,че в момента се чудя какъв да бъде?Благодаря ви ,чакам отговор.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте Анонимен, едва сега успях да седна пред компютъра и предполагам, че тортата отдавна е готова :) За съжаление не мога да преценя от какво ви е спаднало тестото. Аз използвам моята рецепта и методика, описана по-горе. Моите блатове са с малък диаметър и стават доста пухкави и без бакпулвер. Също съм описала и кой крем ползвам за слепването им, както и рецептата към него! Поздрави!

      Изтриване
  7. А когато слагате брашното , разбивате ли с миксера да се разбие хубаво или на ръка ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, да разбивам с миксер до еднородна смес.

      Изтриване
  8. страхотна торта!!!

    ОтговорИзтриване
  9. Люси,за пореден път ни изкушаваш!Блазе на този мъж,с когото си!Дерзай,ти си хубава,умна и талантлива-дано има повече такива българки,за да просперира България!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, за такива думи, жалко, че не ви знам името, та да ви благодаря :) Благодаря, Анонимен...за този толкова мил и сърдечен коментар! Поздрави от сърце!

      Изтриване
  10. Искам да попитам блатовете няма ли да спаднат без набухвател иии за крема наполеон не се ли слага захар защото не видях да пише.
    Благодаря предварително за отговора :p

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте Анонимен, и аз бях изненадана първоначално , но не, не се слага набухвател в блатовете. Въпреки това те стават доста пухкави, както се вижда от снимките. Що се отнася за захарта, да, допълних я, за което благодаря. Скоро редактирах статията и сигурно тогава съм го изтрила по погрешка :) Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  11. Tazi torta sam q pravila predi moje bi 30 god.,4udesna e!Samo 4e sled smqna na jili6teto se izgubi,a eto sega sled tolkova dalgo vreme,otnovo imam receptata,blagodarenie na vas!Edno ogromno blagodarq!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря,че споделихте - наистина е мило и се радвам, че мога да "върна" рецептата и във вашия дом! Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  12. Здравей, Люси! От години чета с голямо удоволствие блога ти. Рецептите са прекрасни и така представени от теб е лесно да ги правя вкъщи да се чувствам като професионалист 😉
    Само искам да попитам кафяната чашка, която използваш за мярна единица с каква вместимост е? Аз вкъщи имам едни мноогооо малки кафяни чашки за италианско еспресо и се съмнявам, че ще е добре да използвам тях и да спазя пропорциите за блата. Също така смятам да направя коремът от торта“ Морско дъно“ и да слепя с него тортата. Мислиш ли, че ще е удачен?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Ив и ти благодаря за милите думи <3 рецептата е от мама, та и мерките са малко такива, но кафената чашка е половината на чаената така че някъде около 100 - 125 мл или поне при мен беше така. За крема, не мога да кажа със сигурност дали ще е удачен тъй като си е въпрос на вкус, а според мен тази тората си върви с уханието на домашния крем, който прави тортата още по-мека и сочна. Със сигурност ще стане си другия, но просто аз я харесвам в този вариант най-вече :) Поздрави и прегръдки, мила ;)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...