сряда, 8 ноември 2017 г.

Пухкав тутманик на плик / Tutmanik - bulgarian cheese and butter bread


Това не му харесвам на наближаващата зима. Освен, че е студено и дори когато почивам не мога да се пльосна и да почивам като хората, а трябва да ставам през десет минути да зареждам камината, денят свърша толкова бързо, че ми остава време да сготвя по едно нещо на ден. А аз кипя от идеи! 
И от обещания! Скоро например обещах да ви предложа рецепта за пухкав тутманик, който да остава мек и ухаен, дори след като изстине и точно такъв ще си представя днес. Така, че да се захващаме и да не губим време!





Както знаете, или пък не, има доста видове тутманик и аз твърдо съм решила да ви ги приготвя всичките. 
Днес обаче ще започнем с тутманик на плик, защото е нещо, което не се вижда и опитва всеки ден. Това е за тези от вас, които искат да почерпят близките си с него и те после да го носят на ръце и да му пляскат при всяко влизане в стаята. 



Повярвайте ми не рискувате нищо с тази рецепта, защото и на мен ми се получи чудесна още от първия път. Харесах си я от Мина, следвах стъпките и мога да ви кажа, че стана наистина нещо уникално пухкаво, сочно и ароматно. Но стига съм се превъзнасяла, ето и рецептата:


Необходими продукти:
Около 700 г брашно София мел за Козунак
1 кубче прясна мая ( 42 г) или 2 пак. суха
1 ч.л. захар
1 с.л. сол
4 яйца
250 мл хладка вода / мляко
350 г сирене
200 г мазнина ( масло, олио, мас)

За глазурата:
1 яйце плюс малко сметана

Започвам като шупвам маята в леко затоплената вода или мляко, към която прибавям захарта и две супени лъжици брашно. През това време разбивам яйцата с телена бъркалка.

      

В купата на миксера пресявам около 500 г от брашното, правя кладенче, към което прибавям яйцата, солта, а след това и шупналата мая. Разбърквам с приставката за тесто, като прибавям малко по-малко от останалото брашно. След цялата процедура ми остана толкова брашно от плика ;) 
През това време в купичка си разтопявам мазнината като аз ползвах 50:50 мас и масло, с малко добавка от олио. 

                                        
Работим с тестото веднага, без да се налага втасване, което е още по-хубавото в тази рецепта.
Аз предпочетох да работя върху намаслен, а не набрашнен плот, защото тестото ми става по-еластично и ми харесва да е по-сочно.
Разточвам тестото на квадрат с размери около 40 х 40 см, но и да не е съвсем точно не е голяма беля.
Отгоре разпределям хубаво от мазнината и 1/3 от сиренето.


   Завивам на плик ето така:


Обръщам го върху плота и разточвам по същия начин от другата страна. Намазвам с още 1/3 от маслото и сиренето и завивам отново. Накрая потретваме процедурата, като разпределяме останалата част от мазнината и сиренето. Завивам за последен път и обръщам отново, този път в тавичка, застлана с хартия за печене.

             

Нарязвам тутманика по този начин тук, като в бързината забравих да снимам процеса и ще използвах графиката на Мина тук
Оставих тутманика да втаса за около половин час покрит с кърпа на вратата на загряващата фурна.
Преди печене намазах с размито с размито с малко течна сметана яйце. Харесва ми, че по този начин кората не става много твърда, нито се препича прекалено.


Пека тутманика за около 40 минути на 180 градуса, като в зависимост от силата на фурната, времето може да варира.


Моята тавичка бе с размери около 25 см на дъното, но ако искате още по-голям тутманик, може да използвате пълния килограм брашно, като увеличите малко течността за замесване на тестото.

Хубаво е да задушите тутманика след изпичане с памучна кърпа, за да може кората да омекне и да имате наистина мек хляб.


Получи се една невероятна душичка, ухаещо на масло, а с домашната мас тестото се запази мекичко в продължение на дни и всеки път толкова вкусно. 

Ако и у дома скоро не са ви целували ръка, захващайте се да го местите и поправете това :) 

Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,

 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 

Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!



Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. Благодаря ви, приятели!                                        



9 коментара:

  1. Задължително ще пробвам още утре!!!!

    ОтговорИзтриване
  2. Люси,
    прекрасен тутманик се е получил.Записвам и аз рецептата за проба, макар,че тутманиците винаги ги правя със сода, без мая.Но има различно виждане в различните райони на страната.Великолепно изглежда.
    Поздрави и леки почивни дни !

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей Люси, много ми се иска да направя тази вкусотия, но няма от къде да си закупя точно това брашно (живея в чужбина). Би ли ми казала какво друго мога да ползвам? Благодаря :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Елена :) Може да ползваш обикновено брашно по принцип, просто това е много подходящо за по-обемни печива :)

      Изтриване
  4. Здравейте,Люси! Разкошен тутманик и мисля да се пробвам да го сътворя!����Имам само един въпрос ако може да ми отговориш.Когато се реже накрая до дъното на тавата ли трябва да се отреже или до средата? Благодаря предварително!❤️❤️

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Нели :) Аз си го режа до дъно :) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  5. Здравей,Люлин. А дали ще се получи ако ги завия по друг начин, трябват ми г/д към 30 топчици да станат за 30 човека.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мисля, че ще се получи, ако оформите тестото на топчици :) Поздрави!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...