понеделник, 19 септември 2016 г.

Бабината торта / Grandma's Cake


"Не всички герои носят наметала", както се казва!* Някои носят пеньоар, разполагат с уреди за нощно, далечно и близко виждане, наречени "очила" и тяхната мисия в света е нито едно внуче да не остане гладно. Тези хора се наричат "Баби" и ако има някой, който може да ти бъде от части родител, учител и най-добър приятел, това са те. 
"Да живеят бабите!", ама наистина, колкото може по-дълго, че без тях зимата е тежка и на краката и на стомаха - No more вълнени чорапи, no more буркани с туршия! 
Аз моята баба си я обичам от все сърце, но най-мило ми става, когато видя, че любовта на внуците към бабушките си е нещо толкова типично и естествено, че и най-върлите метъли ще захвърлят всеки trve kvlt имидж само при вида на поредната бабина гозба. Ще седнат кротко на масата и ще се оставят да бъдат глезени от любящите грижи на баба. 

*( Not all heroes wear capes).


Баба ми и до ден-днешен изпада в потрес, когато й кажа, че не съм гладна или съм на някоя от поредните ми диети, заради спортна програма. 
Тя все още смята за редно на обяд да се изяжда първо, второ и трето, с по няколко филии хляб, като че ли после ме чака цял ден оран на нивата. И докато се самоамбицирам, повтаряйки си на ум, че все пак мога да й ида на гости и да остана неизкушена от някоя най-обикновена селска гозба с пръжки, няколко минути по-късно се хващам, че нагъвам като разпрана, напълно опровергавайки думите си, че не съм била гладна. 

Каква е тази магия с бабите и храната? Сякаш след определена възраст получават Аchievment за готвене  и могат да правят arcane spells за апетит?! 


На последния рожден ден, на който бяхме, с мой приятел се заговорихме за торти (много ясно, рожден ден беше, пък само алкохол имаше, а ние сме от ядящите) и той като се впусна в някакви разкази за най-вкусната торта, която прави баба му. 
"Толкова е мекичка и отгоре прави някакви цветя за украса, човек!" 
Взех да преглъщам жадно и беше повече от ясно, че ще си изпрося рецептата, за да мога и аз да се насладя на тази бабина вкусотия. Оказа се тортата, която наистина всяка българска баба има, сигурно тук-таме с малки разлики. По-късното видях, че и собственото ми бабе я има, но след като вече я бях взела от "рекламирания източник", реших да я пробвам точно така.
Това е рецепта за една класическа, българска домашна торта от миналото, която, въпреки цялата си семплост, не може да отстъпи на вкус на някоя от познатите ни торти с префърцунени имена като "Жозефина", "Павлова", "Шарлота", "Франческа - Пенка" и т.н


Наистина се получи невероятна вкусотия, като естествено не пропуснах да направя някои грешки, едни по моя вина, други - по вина на "записвалия рецептата", но след като дори така бе една от най-бързо изядените, най-хвалените и най-търсени торти отново, считайте, че всичко си заслужава.
Продуктите са изключително достъпни и могат да се намерят във всяко домакинство, но ето ги и самите тях:
Необходими продукти:

За 1 блат: 
1 яйце
1 ч.ч. брашно*
1 ч.ч.захар
1 ч.ч. кисело мляко
1 к.л. сода
4 с.л. олио
1 ванилия


За крема:
3 яйца
1 л. прясно мляко
125 г масло
1/2 ч.ч. захар
6 с.л. брашно
2 ванилии

Още:
какао
захарен сироп
сметана за украса
ядки

*ч.ч = 200 мл

За тортата ни трябват общо три блата, като в един от тях слагаме какао за цвят. Аз използвам хубаво, тъмно какао, тъй като няма да се налага да слагам много и да промени плътността на блата. 
Всеки правя, като разбивам яйцето със захарта, като през това време смесвам содата с киселото мляко и оставям да шупне. След това прибавям към яйчената смес, заедно с пресятото брашно, непрекъснато бъркайки и добавяйки олиото и ванилията.


Готовата смес изсипвам в намаслена с олио тавичка, предварително застлана с изрязан кръг от хартия за печене на дъното. Формата е със средна големина, тоест около 26 см.


Печем в предварително загрята фурна на 180 градуса, като проверяваме с дървен шиш в средата за готовността на блата. Необходимо е около 25 минути.
По същия начин процедираме и с останалите, като към един от тях, както казах, добавяме какао.


Докато блатовете се охлаждат, приготвяме крема. 
За целта слагаме млякото и захарта на котлона да заврят. В купа разбиваме яйцата с брашното на каша, добавяме малко от млякото, докато е още хладко, за да не се пресече сместа. Прибавяме и ванилиите.


Когато млякото тръгне да завира, изсипваме яйчено-брашнената смес, като бъркаме енергично с телена бъркалка. Кремът ще тръгне да се сгъстява. 
Дърпаме от огъня, оставяме леко да се охлади и добавяме маслото, което ще се разтопи от топлината. Разбъркваме добре.


Сглобяване на тортата: Тортата сглобявам в същата форма, като на дъното слагам един от белите блатове (изравнила съм с ножа) и напоявам със захарен сироп, който винаги имам под ръка в хладилника. 
В блога може да намерите рецептата за захарен сироп в много от рецептите, като накратко карамелизирам една чаена чаша захар, след което добавям две чаени чаши вода. Оставям сиропът да къкри на ниска до средна температура, докато карамелът се разтвори напълно във водата.


Слагам крем, след това шоколадовия блат, отново напоявам и следващия бял блат. Защото беше късно и съм заплес, забравих да напоя последния блат, което се вижда от снимките, но пък вие можете да се поучите от грешката ми...аз съм тук да ги правя вместо вас :)
Завършвам всичко с остатъка от крема и пъхам в хладилника да стегне за вечерта.


На следващия ден махам от формата и украсявам с млени ядки и бита сметана, като една част оцветих с още малко какао.


Тортата е направо ангелска...изключително вкусна,  мека и сочна (особено блатовете, които са напоени :))


Аз имах удоволствието да хапна само едно парче, тъй като цялата торта бе разграбена за отрицателно време и даже не ме попитаха, дето се казва...но в духа на бабите, ще бъда щедра :)


И така, нека започнем новата седмица с малко сладост и усмивки, които може дори нещо толкова обикновено като домашен десерт да ни донесе.

Успешна седмица, приятели!


п.п. Поздравявам всички готини баби, които готвят за своите внуци! Обичаме ви! You rock!



Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели!

22 коментара:

  1. Люси,
    и аз имам една рецепта за торта от моята баба - лесна и вкусна.Навремето и моята баба правеше много вкусни торти и съм запазила даже и нейната рецепта за козунак.Твоята торта е настина от тези " Бабините ", много е лесна и вкусна.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Лени! Чудни с абабините рецепти и е хубаво да ги пазим и предаваме нататък! Поздрави, мила!

      Изтриване
  2. Здравейте фенове на тортите! И аз правех такава торта за децата си когато бяха малки. За още повече вкус върху сиропирания блат воже да намажете тъничко някакво сладко и тогава крема. Опитайте!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Райна! Може да се добави наистина сладко или пък резенчета банан :) ПОздрави и много усмивки от мен!

      Изтриване
  3. Ах, ах, тези баби и техните неустоими гозби, баници, торти и курабии и сладките им усмивки и добри думи и незаменими вълнени чорапи! Всичко при баба е "по" и " най"! Хубава седмица и на теб мила Люси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, мила Бети! "Най" и "по" поздрави от мен, мила!

      Изтриване
  4. Иска ми се да имам цялото време на света, да приготвям сладки изкушения, но събота ще е моят ден. Да попитам: Мога ли да приготвя блатовете предварително(и да бъдат замразени) и след това да се сглоби тортата?
    Алекс

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Алекс! Да, няма да има проблем според мен, те са трайни! Поздрави и много усмивки!

      Изтриване
  5. Най-любимото нещо на света са бабите. Най-велики великани са те! Колоси за всички нас! А защо ли бабините гозби на винаги най-вкусни? Лично аз пожелавам на всяка жена на света да стане баба и да се радва на внуци. Аз съм готова за този момент. Пожелай ми го Люска, синът ми е такъв развей прах, че като нищо ще ме остави още сума време без внуци. Прекрасен пост и прекрасна торта, мила. Браво!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йолинка, благодаря ти, мила и естествено, че ти го пожелавам! Но пък важното е да стане като му дойде времето за всички и най-вече да са живи и здрави децата! Прегръдки най-топли от студено Осло!

      Изтриване
  6. Отговори
    1. Здравейте, Виолета! Написано е като първия продукт в съставките за крема - 3 яйца. Поздрави!

      Изтриване
  7. Здравей Люси, бих искала да опитам рецептата, но моята фурна е на вентилатор.На какви градуси трябва да пека блата ,за да не ми изгори отвън и остане глетав отвърте. Обикновенно при вентилатор се задават по-малки градуси от обикновенната фурна.Благодаря предварително :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Северина! Вентилаторът вдига градутите с около десет, затова може да пробааш да печеш и на 170, но всяка фурна е различна все пак. Ако е слабо, вдигни си на 180 ;) Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  8. Благодаря, ще пробвам и ще споделя какво съм направила :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Стсикам палци всичко да е наред и да ви хареса :) Поздрави!

      Изтриване
  9. Понякога като отрежа тортата и не ми е достатъчно сочна . Кой ял - ял ! Имам си специална 20-кубикова спринцовка , която ползвам за донапояване . Просто инжектирам сиропа . Дупчицит после не си личат . Когато е отрязана вече лесно се вижда на каква дълбочина са блатовете . Ако най-долния е на по-дълбоко дупча отстрани или изсипвам сиропа в подноса и блата го попива .

    ОтговорИзтриване
  10. Здравей, Люси! Всичко, което правиш е удивително и искрено ти се възхищавам! За съжаление, въпреки голямото ми желание и твоите изчерпателни обяснения, при мен не винаги се получава, както трябва и както е при теб. Все нещо обърквам... Бих искала да те попитам, тъй като не разбрах, дали измазваш тортата отстрани? И, ако не, как залепват млените ядки така добре? Също така, ако правиш торта за рожден ден, с какво смяташ, че е най- удачно да се изпише "ЧРД" отгоре?
    С пожелание за прекрасен ден,
    Ива

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Иве и благодаря :) малко съм болна и се забавих с отговора, но ето че се появи и той :) Слагам ядките на ръка отстрани, без специална технология, а що се отнася за надпис - за мен добрия стар ганаш е най-подходящ. Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  11. Бабините и мамините рецепти са ми на сърце, предпочитам ги пред модерните такива ❤ Прекрасна торта, Люси! Бравоо 😍 Искам да те попитам според теб ще се получи ли добре, ако я покрия отгоре цялата торта с шоколадов ганаш, вместо украдата с бита сметана?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Анонимен. Може да опиташ, но лично аз смятам, че на домашния крем не му отива толкова много шоколад. Може да заложиш на малко украса с шоколад, но не и цялата да е покрита с него. И все пак - въпрос на вкус! :) Поздрави сърдени и много усмивки!

      Изтриване
  12. Благодаря многоо, прекрасна Люси ❤😍 Ще се доверя на вкуса ти 🤗

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...