вторник, 4 октомври 2022 г.

Кабак на сач / Bulgarian Zucchini Filo Pie

 

Ако се чудите какво да сготвите днес, ви препоръчвам да извадите прашлясалия сач от долапа (или просто някоя подходяща тавичка) и да си спретнете един кабак. 

Захладнее ли веднага ми се иска да хапвам повече ястие в глинени съдове - сач, керемида, гювечета или голям гювеч, а българската традиционна кухня на мига ми става предпочитана. Докато лятото се наслаждавах на все чуждестранни идеи - салати с авокадо, скариди, маргарити, джелато и всякакви такива завъртулки, сега само "една ябълка на ден държи доктора далеч от мен". Или който и да е било друг далеч, стига да я хвърлиш подобаващо :) Ако сте готови да посрещнете с мен този есенен сезон, сгушени по домашни терлици, ухание на планински чай и горещи гозби, то нека ви представя първата от тях.

Не знаех много за съществуването на кабака, освен може би името и това, че съм го чувала. Преди две години някъде обаче попаднах на публикация на един младеж, Иван Кацаров ( дано не се лъжа) в една от кулинарните групи и веднага ми стана инверсно. той разказваше и споделяше за бабини рецепти от тракийския край и по-специално село Труд. 

Ястието е нещо като пататник, но с тиквички и може да го направите и на тиган и на фурна. Аз пък го направих на сач. Защо ли? След като години наред се канех да си го купя, си обещах , че ако го взема, ще си го ползвам поне няколко пъти годишно. 
Надявам се рецептата да ви хареса, макар аз леко да съм я адаптирала, като замених овчето сирене с краве - иначе просто няма да ми ядат яденето. Аз ще се опитам да опиша всичко, а вие ще прецените кое ще ви се понрави повече като вариант.

Необходими продукти за сач/ тава с размери 22 см диаметър:
1/2 пак. кори за баница ( аз ползвах само 8 кори) 
1-2 бр. тиквички
2 броя яйца
70 г сирене ( овче или краве) 
стрък зелен кромид
чубрица и сол на вкус
шепа орехи
галета ( по желание) 
Още:
масло и олио 



Може да използвате всички или само някои съставки, като разбира се може да приготвите ястието и в обикновена тавичка, тъй като често ме питате това. Ако ползвате сач обаче, трябва да го загреете постепенно във фурната и да работите с него докато е загрят или да го сложите с студена фурна и да загрявате постепенно. И в двата варианта сложете обаче олио по цялата вътрешна страна на сача, защото трябва да е добре намаслен. 
Първата ни стъпка е да рендосаме тиквичките на по-едро ренде и да ги овкусяваме със сол. Оставяме ги да преседят така и да пуснат водата си,  без да ги изстискваме допълнително, но нека водата се отцеди сама под наклон. 


След това към отцедените тиквички добавяме натрошеното сирене, яйцата, чубрицата, нарязания лук и орехите. Ако сместа ви се струва твърде влажна може да добавите някоя и друга супена лъжица галета да попие влагата. 


В намазания със олио сач, който сме загрели леко на 50 градуса първоначално започваме да редим корите. Редим на дъното три-четири кори, като между всяка една намазваме с микс от разтопено масло и олио. 


След четвъртата кора изсипваме плънката и изравняваме.


След това слагаме още 3-4 кори по същия начина, изрязваме излишъка и подпъхваме леко от краищата навътре в сача, за да се оформи добре. Отгоре намазваме също с мазнината от масло и олио 


и нарязваме с остър нож ето така.


Пъхаме сача да се пече във вече силно загрята фурна, като нашият трябва още да е топъл и оставяме кабака да се запече. Когато добие златист цвят, покривам е с капак ( ако имате) или фолио и допичаме за още половин час на 170 градуса.


Уханието, което ще се разнесе от фурната не е зад подценяване.


Доста семпло на вид  ястие, но и много вкусно, а бих казала и лесно за приготвяне. По принцип орехите се слагат отгоре при поднасяне, но на мен много ми харесаха в плънката. сигурна съм, че може да добавите и мръвка, защо не и запържена кайма, ако сте от хората, които не могат без месо, 


но както съм казвала, понякога предпочитам да мина без или пък може да има само някое филенце ( студено) на масата за мезене, докато си хапвам с охота от тази вкусотия. 


Не е баница, не е питка, не и закуска, но не ви пречи да закусите, обядвате и вечеряте с него. С винце или айранче, то ще засити апетита ви и ще ви накара да се размечтаете за предстоящите поводи да извадите сача :) тази зима. 


п.п. Надявам се моето предложение да ви е от полза, а ако искате да виждате повече такова авторско, позитивно и българско съдържание в нета, знаете как да ми го показвате - споделяйте, коментирайте, гответе и ме последвайте в Инстаграм тук - https://www.instagram.com/lussievtimova/ за повече тайни от кухнята ,
 а ако искате да споделяте и вашите творения и да видите още много идеи за рецепти и оформяне на ястия, присъединете се в НОВАТА МИ КУЛИНАРНА ГРУПА ТУК! ! 


Бъдете здрави и добри, 
всичко друго ще се нареди!




Харесва ли ви публикацията и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук. 
Благодаря ви, приятели!


8 коментара:

  1. Невероятно изглежда! Непременно ще го пробвам. 😍

    ОтговорИзтриване
  2. Браво. Може името да идва от руската дума за тиквички-кабачки, кабачок.

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесна рецепта! Благодаря за споделянето!
    Въпреки, че идва лято в Австралия, ще приготвя тази вкусотийки!

    ОтговорИзтриване
  4. Направих кабака в тавичка. Много вкусен се получи. Даже синът ми, който е подозрителен към всичко ново, си изяде парчетата. Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря, че се върнахте да оставите отзиви :) Поздрав и и усмивки!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...